Vedci odhalili šokujúcu spojitosť medzi génmi ľudí a 500 miliónov rokov starými vyhynutými tvormi
Ľubomíra Somodiová

Odtlačok Dickinsonia costata z Austrálie.
Odtlačok Dickinsonia costata z Austrálie. — Foto: Wikimedia/Verisimilus.

S starodávnymi oceánskymi tvormi sme geneticky spojení. Tvrdí nová štúdia.

KALIFORNIA 13. marca - Štúdia publikovaná vo vedeckom žurnále Proceedings journal of the Royal Society naznačuje, že oceánske tvory z dôb edikaru (starohory) zdieľajú gény s dnešnými živočíchmi a ľuďmi.

Mary Droser z univerzity UC Riverside v Kalifornii vysvetľuje, že žiaden z týchto tvorov nemá kostru či hlavu. Mnohé z nich pripínajú trojdimenzionálne plášte na morskom dne a visiace kruhové disky. Sú tak zvláštne, že sa podľa nej nedajú prirovnať k moderným druhom živých organizmov.

Zachované fosílie

Zachované fosílie však napriek tomu umožnili Droser a Scottovi Evansovi z rovnomennej univerzity skúmaniu ich genetiky. Vedci preskúmali štyri tvory reprezentujúce viac ako 40 známych druhov, ktoré boli identifikované z obdobia edikaru. Ich veľkosť sa pohybuje od niekoľkých milimetrov až takmer po meter.

Napríklad išlo vyhynutého živočícha v tvare slzy - Kimberella, dvojstranovca (niekedy aj ozn. trojlistovce), ktorý sa po morskom dne mohol pohybovať vďaka robustnej nohe podobnej dnešným slimákom. Ďalej skúmali vyhynutú Dickinsoniu, ktorá pripomína bilaterálne symetrický rebrový obal a ďalšieho trojlístovca -Tribrachidium. Okrem toho skúmali aj Ikariu, tvora, ktorého nedávno objavila skupina vedcov vrátane Evansa a Mary.

Ničenie buniek

Všetky štyri organizmy boli mnohobunkové. Mnohé mali symetriu na pravej a ľavej strane, rovnako ako necentralizované svalstvo a nervový systém. Všetky mali schopnosť obnovy zničených časti tela na princípe apoptózy, čo je programovaná bunková smrť. Na bunku pôsobia signály z vnútorného alebo vonkajšieho prostredia, ktoré postupne vedú k tomu, že bunka sama rozštiepi svoju DNA na fragmenty, rozloží vlastné proteíny a pomocou cytoskeletu sa rozpadne na viacero apoptotických teliesok, ktoré sú pohltené okolitými bunkami. Presne rovnaké gény sú životne dôležitými prvkami ľudského imunitného systému, ktoré pomáhajú pri ničení predrakovinových a vírusom infikovaných buniek.

„Skutočnosť, že môžeme povedať, že tieto gény fungovali v niečom, čo pred pol miliardou rokov vyhynulo, je fascinujúce. Našou úlohou je v určitých aspektoch zariadiť tieto organizmy na strom života a poukázať na to, že sme geneticky spojení tak, ako s nimi a dnešným zvieratami,“ uzavrela vedkyňa.

Zdroj: Natureworldnews