Dobré noviny
V Banskej Bystrici si Železný hámor zbúrali, Medený má ešte šancu
TASR
TASR

V Banskej Bystrici si Železný hámor zbúrali, Medený má ešte šancu

Na snímke jeden z objektov v areáli Medeného hámru na okraji širšieho centra Banskej Bystrice. Ide o pozostatok stredovekej a novovekej industriálnej zóny mesta, jadro niekdajšieho rozsiahleho komplexu Banskobystrického mediarskeho podniku. Banská Bystrica, 20. júla 2018.
Na snímke jeden z objektov v areáli Medeného hámru na okraji širšieho centra Banskej Bystrice. Ide o pozostatok stredovekej a novovekej industriálnej zóny mesta, jadro niekdajšieho rozsiahleho komplexu Banskobystrického mediarskeho podniku. Banská Bystrica, 20. júla 2018. — Foto: TASR - Dušan Hein

Medená Banská Bystrica nesie názov „banská", ale na jej území sa už mnohé významné pamiatky spojené s banskou činnosťou nezachovali.

Banská Bystrica 20. júla (TASR) – Železný hámor si Banskobystričania nechali zbúrať, schátralý areál Medeného hámru ešte stojí a mesto za vyše 30 rokov snáh o jeho záchranu k nej ešte nikdy nebolo tak blízko ako teraz. „Musíme konať, hoci sme už o mnohé pamätihodnosti z neho prišli. Nemajú to nikde v Európe, je to jediná slovenská vec celosvetového významu. Banskobystrická meď sa vyvážala do celého sveta cez portugalský prístav Lisabon do Afriky, Indie dokonca aj Číny," reagoval pre TASR historik Vladimír Sklenka. Podľa neho v súčasnosti by sa dalo zachrániť zhruba 80 percent areálu Medeného hámra.

Medená Banská Bystrica nesie názov „banská", ale na jej území sa už mnohé významné pamiatky spojené s banskou činnosťou nezachovali. Banská, a s ňou spojená hutnícka činnosť znamenali rozvoj mesta a zdroj prosperity. Práve Banskobystrický mediarsky podnik, prvá celoeurópska spoločnosť založená rodinou Fuggerovcov z Augsburgu a rodinou Thurzovcov zo Slovenska, zasiahla do svetových dejín produkciou medenej rudy, ktorá sa dostávala do celého sveta.

„Potvrdzujú to nálezy vrakov s tonami banskobystrickej medi či už z Nemecka, ale aj v roku 2008 boli banskobystrické medené ingoty objavené na pobreží Namíbie a Kene. Vo svete boli označené za nálezy storočia. Naše medené ingoty dokonca vystavujú okrem múzeí v Nemecku a v Poľsku i v Národnom múzeu Nairobi v Keni," priblížil Sklenka, ktorý sa téme Medeného hámru dlhodobo venuje, a to aj z pozície mestského poslanca. Ako poznamenal, je škoda, že na Slovensku o tom nevieme, hoci o tom píše západná Európa.

Medený hámor bol druhý najstarší veľkovýrobný podnik na území Slovenska po kremnickej Mincovni. Pracoval nepretržite takmer 500 rokov (1496-1991). Vo svojom najväčšom rozkvete tvoril 40 percent všetkej produkcie medenej rudy na svete. Banskobystrický mediarsky podnik v tom čase označovali za revolučne inovatívnu podnikateľskú jednotku. Z jeho rozsiahleho komplexu dnes zostalo len jadro. Je to jedna z mála slovenských pamiatok celosvetového významu.

Medený hámor je posledným pozostatkom stredovekej a novovekej industriálnej zóny mesta, ktorá bola vybudovaná pozdĺž toku potoka Bystrica. Priemyselná zóna sa tiahla od Striebornej huty na mieste dnešnej Európy až po banské a hutnícke zariadenia v Španej Doline a Starých Horách. Tvorili ju najskôr huty, medený hámor, železné hámre, mlyny, valchy, ktoré postupne nahradili textilné a nábytkové podniky.

„Jediným možným záchrancom je mesto, aby sa mohla realizovať postupná záchrana nášho klenotu. Vzhľadom na stav Medeného hámra je potrebné konať v čo najkratšom čase. Projekt záchrany podporujú Pamiatkový úrad v Bratislave, Krajský pamiatkový úrad v Banskej Bystrici a za jedinú možnú variantu takisto považujú vstup samotného mesta do tejto záchrany. Prebiehala by postupne a v minimálnom nákladovom rozpočte financovanom len z dotácií mimo rozpočtu mesta, okrem päťpercentného spolufinancovania. Nešlo by o žiadnu veľkolepú záchranu a finančne náročnú obnovu. Mesto vytvorí len priestor a podmienky k záchrane tohto územia," vysvetľoval historik a poslanec na ostatnom, júnovom zasadnutí mestského parlamentu.

Význam Banskobystrického mediarskeho podniku a Medeného hámra potvrdila i jeho nedávna návšteva s primátorom Jánom Noskom v Augsburgu a stretnutia s tamojším primátorom Kurtom Griblom a predstaviteľmi Fuggerovskej nadácie.

„V Augsburgu sa potvrdil záujem na zriadení európskej Fuggerovskej cesty, kde jej hlavnou osou by mohla byť trasa Banská Bystrica – Augsburg," zdôraznil Sklenka s tým, že na túto cestu by sa napájali najvýznamnejšie európske mestá ako Krakov, Gdansk, Benátky, Hamburg, Antverpy a ďalšie.

SLEDUJTE POZITÍVNE SPRÁVY Z BANSKOBYSTRICKÉHO KRAJA NA FACEBOOKU!

Už ste čítali?

Barborka Palušová. / Jedna z posledných fotiek celej rodiny.

Namiesto stužkovej jej pripravovali pohreb. Barborka si nestihla splniť veľký sen, no darovala život

Počas svojho krátkeho života bola anjelik, ktorý všade rozdával…

List od neznámeho dievčaťa zmenil jeho život. Slovák Marián sa vo Vietname zaľúbil a našiel cestu ku káve

Mal som asi naivnú predstavu, že ľudia, čo robia s kávou, sú bohatí, spomína…

Fotograf Miroslav Ondruš a jeho snímka, ktorá ohúrila verejnosť.

Lesník Miroslav Ondruš stál zoči-voči bojujúcim medveďom: Keď odišli, zachvátila ma poľovnícka triaška

Medvedica zaútočila na medveďa a ten sa dlho spamätával z toho, čo sa vlastne…

Seriálový Juan s milovanou Broňou a ich spoločnou dcérkou / Mario Cimarro v Dobrých novinách a Dobrom rádiu

Nikdy nezabudne, ako na pláži uvidel krásnu Slovenku. Mario Cimarro spoznal Broňu po mnohých omyloch

Pozrela sa na mňa s tými svojimi úžasnými modrými očami, až sa…