Koronavírus spôsobil výrazné zvýšenie kontaktov na linky pomoci
Iniciatíva liniek pomoci a Nadácia Orange priniesli historicky prvú diskusiu o ich financovaní.
Obdobie koronavírusu je pre všetkých ľudí veľkým testom. Mnoho z nás v tomto období cíti neistotu, úzkosť, napätie, depresiu či strach o zdravie seba aj svojich blízkych. Práve v prípadoch, keď sa cítime byť sami, sú tu pre nás krízové linky, ktoré už počas prvej vlny pandémie koronavírusu bojovali s nedostatkom financií a zamestnancov. Druhá vlna pandémie prináša nové nároky na objem poskytovaných služieb a ich kvalitu. Linky pomoci potrebujú finančnú injekciu, aby mohli naďalej pomáhať ľuďom v psychickej núdzi.
Predstavitelia troch mimovládnych organizácií, ktoré prevádzkujú najväčšie linky pomoci na Slovensku – Liga za duševné zdravie, Linka detskej istoty a Občianske združenie IPčko, historicky prvýkrát verejne diskutovali pri jednom stole so zástupcami štátu o problematike financovania liniek pomoci. Spoluorganizátorom online okrúhleho stola, ako podporovateľ Iniciatívy, bola Nadácia Orange. Nad podujatím prevzala záštitu prezidentka Slovenskej republiky pani Zuzana Čaputová.
Pandémia zdôraznila potrebu liniek pomoci
Linky pomoci majú 7 340 spracovaných kontaktov za jeden mesiac, no zároveň 8 400 neprijatých kontaktov mesačne nevedia spracovať a skončia nevybavené. Na linkách je k dispozícii 172 poradcov, ktorí sú však vyčerpaní, nakoľko ľudí s duševnými problémami každým dňom pribúda. Počas prvej vlny koronakrízy bol nárast kontaktov v IPčku až 5-násobný, v Linke detskej istoty prišlo k 75 % nárastu a v Lige za duševné zdravie zaznamenali až 85 % nárast volaní o pomoc. Druhá vlna koronavírusu poukázala na obrovský nárast počtu kontaktov a náročnosť situácií. Krízová linka pomoci, ktorú pre OZ IPčko zriadila Nadácia Orange v spolupráci s Orangeom, má mesačne priemerne 3 300 telefonátov. Počet žiadostí o kontakt, ktoré nemohli prijať, je za mesiac v priemere až 1 500.
„Štát zatiaľ nepristúpil k systémovému riešeniu, dáva od toho ruky preč. Nemáme peniaze, aby sme mali 130 ľudí v tíme, ktorých školíme cez akreditované metodiky 350 hodín ročne. Každodenné kontakty sú veľmi náročné a ľudia, ktorí sa zaangažujú do pomoci, tak vydržia rok a pol. Dávame si záležať na kvalite“ uviedol Marek Madro z IPčka.
Predstavitelia štátu a liniek pomoci sa stretli pri otvorenej diskusii
Počas historicky prvej online diskusie predstaviteľov troch najväčších liniek pomoci na Slovensku so zástupcami štátu z Ministerstva zdravotníctva, Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, Ministerstva vnútra a Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu sa hovorilo o potrebe financovania liniek pomoci. Diskusia priniesla konštruktívnu debatu o tom, aké miesto majú linky pomoci v politike štátu v oblasti duševného zdravia a ako pomôžu riešiť ich financovanie. Všetci diskutujúci sa zhodli, že musia nájsť konštruktívny spôsob, ako túto akútnu situáciu riešiť a zároveň nutnosť pokračovať v diskusii a nastaviť systém dlhodobého financovania do budúcna.
„My so všetkými ministerstvami komunikujeme. Všade sa hľadá možnosť, ale ten stav je akútny teraz v októbri/novembri. Hľadáme pomoc u súkromných organizácii. Je to ale ťažké, pretože majú neistú ekonomickú situáciu aj oni“, priznal Martin Knut z Ligy za duševné zdravie.
Ďalšie už neverejné stretnutie sa má uskutočniť v horizonte niekoľkých týždňov.
Online diskusia bola dostupná širokému publiku odbornej a laickej verejnosti na Facebooku a jej záznam môžete nájsť na facebookovom profile Nadácie Orange TU.