Dobré noviny
Koronavírus spôsobil výrazné zvýšenie kontaktov na linky pomoci
Inzercia
Inzercia

Koronavírus spôsobil výrazné zvýšenie kontaktov na linky pomoci

Diskusie o financovaní liniek pomoci sa historicky prvýkrát zúčastnili aj zástupcovia štátnej správy
Diskusie o financovaní liniek pomoci sa historicky prvýkrát zúčastnili aj zástupcovia štátnej správy — Foto: Nadácia Orange

Iniciatíva liniek pomoci a Nadácia Orange priniesli historicky prvú diskusiu o ich financovaní.

Obdobie koronavírusu je pre všetkých ľudí veľkým testom. Mnoho z nás v tomto období cíti neistotu, úzkosť, napätie, depresiu či strach o zdravie seba aj svojich blízkych. Práve v prípadoch, keď sa cítime byť sami, sú tu pre nás krízové linky, ktoré už počas prvej vlny pandémie koronavírusu bojovali s nedostatkom financií a zamestnancov. Druhá vlna pandémie prináša nové nároky na objem poskytovaných služieb a ich kvalitu. Linky pomoci potrebujú finančnú injekciu, aby mohli naďalej pomáhať ľuďom v psychickej núdzi.

Predstavitelia troch mimovládnych organizácií, ktoré prevádzkujú najväčšie linky pomoci na Slovensku – Liga za duševné zdravie, Linka detskej istoty a Občianske združenie IPčko, historicky prvýkrát verejne diskutovali pri jednom stole so zástupcami štátu o problematike financovania liniek pomoci. Spoluorganizátorom online okrúhleho stola, ako podporovateľ Iniciatívy, bola Nadácia Orange. Nad podujatím prevzala záštitu prezidentka Slovenskej republiky pani Zuzana Čaputová.

Pandémia zdôraznila potrebu liniek pomoci

Linky pomoci majú 7 340 spracovaných kontaktov za jeden mesiac, no zároveň 8 400 neprijatých kontaktov mesačne nevedia spracovať a skončia nevybavené. Na linkách je k dispozícii 172 poradcov, ktorí sú však vyčerpaní, nakoľko ľudí s duševnými problémami každým dňom pribúda. Počas prvej vlny koronakrízy bol nárast kontaktov v IPčku až 5-násobný, v Linke detskej istoty prišlo k 75 % nárastu a v Lige za duševné zdravie zaznamenali až 85 % nárast volaní o pomoc. Druhá vlna koronavírusu poukázala na obrovský nárast počtu kontaktov a náročnosť situácií. Krízová linka pomoci, ktorú pre OZ IPčko zriadila Nadácia Orange v spolupráci s Orangeom, má mesačne priemerne 3 300 telefonátov. Počet žiadostí o kontakt, ktoré nemohli prijať, je za mesiac v priemere až 1 500.

„Štát zatiaľ nepristúpil k systémovému riešeniu, dáva od toho ruky preč. Nemáme peniaze, aby sme mali 130 ľudí v tíme, ktorých školíme cez akreditované metodiky 350 hodín ročne. Každodenné kontakty sú veľmi náročné a ľudia, ktorí sa zaangažujú do pomoci, tak vydržia rok a pol. Dávame si záležať na kvalite“ uviedol Marek Madro z IPčka.

Foto: Nadácia Orange

Predstavitelia štátu a liniek pomoci sa stretli pri otvorenej diskusii

Počas historicky prvej online diskusie predstaviteľov troch najväčších liniek pomoci na Slovensku so zástupcami štátu z Ministerstva zdravotníctva, Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, Ministerstva vnútra a Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu sa hovorilo o potrebe financovania liniek pomoci. Diskusia priniesla konštruktívnu debatu o tom, aké miesto majú linky pomoci v politike štátu v oblasti duševného zdravia a ako pomôžu riešiť ich financovanie. Všetci diskutujúci sa zhodli, že musia nájsť konštruktívny spôsob, ako túto akútnu situáciu riešiť a zároveň nutnosť pokračovať v diskusii a nastaviť systém dlhodobého financovania do budúcna. 

„My so všetkými ministerstvami komunikujeme. Všade sa hľadá možnosť, ale ten stav je akútny teraz v októbri/novembri. Hľadáme pomoc u súkromných organizácii. Je to ale ťažké, pretože majú neistú ekonomickú situáciu aj oni“, priznal Martin Knut z Ligy za duševné zdravie.

Ďalšie už neverejné stretnutie sa má uskutočniť v horizonte niekoľkých týždňov.

Online diskusia bola dostupná širokému publiku odbornej a laickej verejnosti na Facebooku a jej záznam môžete nájsť na facebookovom profile Nadácie Orange TU.

Nadácia Orange sa intenzívne angažuje v téme duševného zdravia

Nadácia Orange sa v rámci svojej programovej činnosti zaviazala strategicky podporovať konštruktívne riešenia prispievajúce k prevencii v oblasti duševného zdravia a distančného psychologického poradenstva, čo potvrdila aj Andrea Ungvӧlgyi, manažérka a správkyňa Nadácie Orange & CSR špecialistka. „Problematika duševného zdravia a prevencia v tejto oblasti je pre nás mnohých témou nielen týchto dní, nielen počas pandémie, ktorá ju umocnila, ale je to téma dlhodobá a kľúčová. Žiaľ je to téma, ktorej sa nevenuje dostatočná pozornosť.“

Nadácia Orange už počas prvej vlny pandémie upozornila spolu s Iniciatívou liniek pomoci (https://www.pomozeme-krizovelinky.sk/) na potrebu systémového riešenia a financovania dištančného poradenstva, ktoré profesionálne linky poskytujú nonstop. Nadácia Orange všetkým trom organizáciám Iniciatívy liniek pomoci finančne prispela na posilnenie kapacít a rozvíja ďalšie projekty organizácií.

 

 

Už ste čítali?

Barborka Palušová. / Jedna z posledných fotiek celej rodiny.

Namiesto stužkovej jej pripravovali pohreb. Barborka si nestihla splniť veľký sen, no darovala život

Počas svojho krátkeho života bola anjelik, ktorý všade rozdával…

List od neznámeho dievčaťa zmenil jeho život. Slovák Marián sa vo Vietname zaľúbil a našiel cestu ku káve

Mal som asi naivnú predstavu, že ľudia, čo robia s kávou, sú bohatí, spomína…

Fotograf Miroslav Ondruš a jeho snímka, ktorá ohúrila verejnosť.

Lesník Miroslav Ondruš stál zoči-voči bojujúcim medveďom: Keď odišli, zachvátila ma poľovnícka triaška

Medvedica zaútočila na medveďa a ten sa dlho spamätával z toho, čo sa vlastne…

Seriálový Juan s milovanou Broňou a ich spoločnou dcérkou / Mario Cimarro v Dobrých novinách a Dobrom rádiu

Nikdy nezabudne, ako na pláži uvidel krásnu Slovenku. Mario Cimarro spoznal Broňu po mnohých omyloch

Pozrela sa na mňa s tými svojimi úžasnými modrými očami, až sa…