Dobré noviny
Slovák, ktorý navrhuje trofeje pre Tour de France: V duchu som sa vždy tešil, že tú zelenú trofej navrhujem pre Petra
Ľubomíra Somodiová
Ľubomíra Somodiová

Slovák, ktorý navrhuje trofeje pre Tour de France: V duchu som sa vždy tešil, že tú zelenú trofej navrhujem pre Petra

Peter Oláh a Peter Sagan s trofejou, ktorú navrhol.
Peter Oláh a Peter Sagan s trofejou, ktorú navrhol. — Foto: Škoda, TASR/AP

Rodený Bratislavčan Peter Olah už 10 rokov navrhuje trofeje pre najznámejšie cyklistické preteky sveta.

BRATISLAVA/PRAHA 15. októbra - Na začiatku bola provokácia. Slovenský dizajnér Peter Olah, ktorý pracuje v koncerne Volkswagen hlavne ako dizajnér pre Škoda Auto, pred rokmi spolu s kolegami sledoval Tour de France. Nepozdávalo sa mu, že cyklisti po tak náročných výkonoch dostávali len spomienkové predmety alebo kvety. Nahlas vyslovil, že by si zaslúžili poriadne trofeje.

O rok sa to stalo realitou. Túto sezóny vyrobil už desiatu krištáľovú trofej. V rozhovore pre Dobré noviny priznal sklamanie, že tento rok zelenú trofej nezískal Peter Sagan„Na druhej strane si myslím, že to je aj dobrá zmena, ktorá ukazuje na ľudskosť pretekárov, ktorým sa nie vždy podarí vyhrať,“ povedal.

Petra do sveta automobilov a dizajnu zasvätil otec.
Petra do sveta automobilov a dizajnu zasvätil otec. Od detstva sa hral s autíčkami, staval si modely, sledoval automobilové preteky a kreslil si s otcom autá.
Foto: Škoda

Trofeje pre Tour sa zrodili z malej provokácie

Ako sa človek dostane k navrhovaniu trofejí pre najznámejšie cyklistické preteky?

V tomto prípade prakticky náhodou. Stalo sa to v čase, keď už Škoda bola sponzorom pretekov Tour de France a ja som sedel na mítingu s kolegami z marketingu. V tom čase som zaregistroval odovzdávanie cien pre víťazov Tour de France a tam som videl, že víťazi nedostávali žiadne poriadne trofeje, ale skôr len také spomienkové predmety a kvety. Vtedy som si dovolil troška provokatívne navrhnúť, že na základe výkonu, ktorý tam cyklisti odovzdajú, nie sú predmety, ktoré dostanú, hodné toho, čo predviedli a víťazi by mali radšej dostávať adekvátne reprezentatívne trofeje.

Rok na to sa mi kolegovia z marketingu ozvali a povedali, že máme tú možnosť takéto trofeje vytvoriť a či o to mám záujem. Prirodzene som bol nadšený a súhlasil som. Bola to výzva a chceli sme trofej urobiť tak, aby sme odovzdali české dedičstvo. Keďže som v Českej republike od roku 2001 a pracujem veľa vo voľnom čase s českým krištáľom, rozhodnutie padlo práve na tento materiál.

Ktorú trofej v poradí ste tento rok vytvárali? V čom je tá tohtoročná špecifická?

Tento rok je to už desiaty rok, ktorý navrhujem trofeje pre Tour de France. Každý rok sa ju snažíme vytvoriť tak, aby sa trochu líšila – buď inou technikou, alebo dizajnom, aby bolo toto ocenenie každý rok originálne. Tohoročná trofej je inšpirovaná českým kubizmom v kombinácii s digitálnymi a virtuálnymi technikami navrhovania.

Tentoraz bola trofej inšpirovaná kubizmom.
Tentoraz bola trofej inšpirovaná českým kubizmom. Foto: Archív/Škoda

Každý rok iná technika

Pamätáte sa na svoju prvú trofej pre Tour?

Pri navrhovaní prvej trofeje pred desiatimi rokmi bolo mimoriadne dôležité, aby sme vytvorili symbol, ikonickú trofej, ktorá bude symbolizovať Tour de France. Tento tvar som chcel navrhnúť tak, aby bol takpovediac konštantný, ale zároveň aby sa každý rok jemne menil a pretekári tak mali doma vždy originál. Preto každý rok vytvárame trofej, ktorá má rovnaký tvar, ale vytvárame ju inou sklárskou technikou. Keď som toto vymýšľal, tak som si ani neuvedomoval, aký to má veľký význam, pretože sa mi zdalo, že predsa každý ročník vyhrá niekto iný. Až Peter Sagan nám vlastne ukázal, že on má tých trofejí doma viacero, a tam je dôležitý práve ten fakt, že každá trofej je síce „rovnaká“, ale pritom iná, a teda rozpoznateľná podľa ročníka, kedy ju víťaz získal.

Kde ich vyrábajú?

Pre Českú republiku je typický práve český krištáľ, tak sme si povedali, že trofej musíme vyrobiť zo skla – českého krištáľu. Tým pádom sa tieto trofeje vyrábajú v českých sklárňach v spolupráci s firmou Lasvit pri Novom Bore.

V Českej republike má sklársky priemysel oveľa väčšiu tradíciu ako na Slovensku. Český krištáľ je prakticky skoro až ochrannou známkou kvality a umu, čo vedia sklári v Čechách vytvoriť. Samozrejme, veľmi záleží, ako konkrétna firma dokáže svoju šancu uchopiť.

Sklárstvo má v Českej republike dlhú tradíciu. — Foto: Škoda.
Sklárstvo má v Českej republike dlhú tradíciu. — Foto: Škoda.
Sklárstvo má v Českej republike dlhú tradíciu. — Foto: Škoda.

Ako fanúšik je sklamaný

Sledujete pozorne priebeh pretekov? Nie ste sklamaný, že tento rok zelená trofej nepoputovala do rúk Petra Sagana?

Predtým, ako som začal trofeje pre Tour de France navrhovať, som tieto cyklistické preteky nejako výrazne nesledoval, i keď cyklistika ma vždy zaujímala. Nedá sa však povedať, že by som bol skalný fanúšik Tour. Pri navrhovaní trofejí som preteky začal sledovať intenzívnejšie a s úspechmi Petra Sagana som, samozrejme, sledoval potom už každé preteky.

Čo sa týka tohto roku, ako fanúšik sklamaný som. Nie však z výsledku, ale z toho, že vždy, keď som trofeje navrhoval, tak som sa v duchu tešil, že tú zelenú trofej prakticky navrhujem pre Petra. Tento rok to však nevyšlo, no na druhú stranu si myslím, že je to aj dobrá zmena, ktorá ukazuje na ľudskosť pretekárov, ktorým sa nie vždy podarí vyhrať. Preto po toľkých víťazstvách Petra Sagana je to síce pre mňa malým sklamaním, no takéto zmeny sú prirodzené. A ak Peter vyhrá budúci rok, o to viac sa budem tešiť, pretože to bude ešte väčší a lepšie podaný výkon z jeho strany.

Za svoje návrhy získal množstvo národných aj medzinárodných cien ako napríklad Slovenskú národnú cenu za Dizajn, alebo ICSID cenu. Pracoval so značkami ako MontBlanc, Adidas, Davidoff, Lasvit, Preciosa, Vitra, Fujitsu-Siemens či Zanussi.
Za svoje návrhy získal množstvo národných aj medzinárodných cien, ako sú napríklad Slovenskú národnú cenu za Dizajn, alebo ICSID cenu. Pracoval so značkami ako MontBlanc, Adidas, Davidoff, Lasvit, Preciosa, Vitra, Fujitsu-Siemens či Zanussi. Foto: Škoda

Učiteľ

Spolu s dizajnérom Larsom Kemperom ste autormi neziskového vzdelávacieho projektu Flowers for Slovakia. Prečo ste sa ho rozhodli založiť?

Ako absolvent Fakulty architektúry STU, držiteľ doktorátu a docentúry a zároveň ako učiteľ na univerzite som si uvedomil, že výuka, resp. jej teoretická časť začala byť viac a viac odtrhnutá od praxe. Chýbalo mi tam to, čo priblíži študentov k praxi, či už u profesionálnych dizajnérov, alebo firiem pri vytváraní projektov a produktov, ktoré sú reálne vyrábané a predávané na trhu. Preto je cieľom tohto projektu splatiť akýsi dlh, ktorý pociťujem voči Slovensku a voči univerzite. Chcel som vytvoriť projekt venovaný dizajnu, ktorý študentom pomôže dostať sa do kontaktu s realitou produktov a zároveň vytvorí dizajn ako vývozný artikel, ktorý dokáže Slovensko prezentovať vo svete. Aby som to zhrnul, projekt Flowers for Slovakia nemá byť náhrada za klasické štúdium na univerzite, má to byť akási nadstavba pre tých najtalentovanejších študentov, ktorí naozaj chcú vo voľnom čase navyše oproti štúdiu ešte niečo urobiť.

Slovensko sa prezentuje na rôznych podujatiach medzinárodného charakteru svoj folklór, halušky, fujaru a bryndzu. Ako sa dá prerozprávať slovenské kultúrne dedičstvo v „súčasnom jazyku“?

O niečo podobné sa snažíme aj v rámci projektu Flowers for Slovakia. V každej časti projektu sa snažíme prezentovať príbehy, ktoré sú viazané na Slovensko - či už sme sa zaoberali slovenskými povesťami, bývaním na Slovensku, šperkami pre slovenské osobnosti, tak vždy chceme vytvoriť a vyrozprávať príbeh o Slovensku, resp. prerozprávať ho cez dizajn.

Už ste čítali?

Barborka Palušová. / Jedna z posledných fotiek celej rodiny.

Namiesto stužkovej jej pripravovali pohreb. Barborka si nestihla splniť veľký sen, no darovala život

Počas svojho krátkeho života bola anjelik, ktorý všade rozdával…

List od neznámeho dievčaťa zmenil jeho život. Slovák Marián sa vo Vietname zaľúbil a našiel cestu ku káve

Mal som asi naivnú predstavu, že ľudia, čo robia s kávou, sú bohatí, spomína…

Fotograf Miroslav Ondruš a jeho snímka, ktorá ohúrila verejnosť.

Lesník Miroslav Ondruš stál zoči-voči bojujúcim medveďom: Keď odišli, zachvátila ma poľovnícka triaška

Medvedica zaútočila na medveďa a ten sa dlho spamätával z toho, čo sa vlastne…

Seriálový Juan s milovanou Broňou a ich spoločnou dcérkou / Mario Cimarro v Dobrých novinách a Dobrom rádiu

Nikdy nezabudne, ako na pláži uvidel krásnu Slovenku. Mario Cimarro spoznal Broňu po mnohých omyloch

Pozrela sa na mňa s tými svojimi úžasnými modrými očami, až sa…