Najstarší pevný most v Bratislave otvorili pred 130 rokmi
Viac ako osem desiatok rokov bol jediným mostom, ktorý spájal ľavý a pravý breh Dunaja v Bratislave.
Ďalšia koľajová doprava na moste Františka Jozefa pribudla v roku 1914, kedy do prevádzky uviedli električku, ktorá spájala Bratislavu s Viedňou. Po vzniku Československej republiky v roku 1918 most volali Dunajský a od 28. októbra 1934 niesol po generálovi M. R. Štefánikovi meno Štefánikov most. Od októbra 1938, po pripojení Petržalky k nacistickému Nemecku, sa Štefánikov most stal hraničným mostom a električková doprava bola zastavená.
Koncom druhej svetovej vojny vyhodili ustupujúce nemecké jednotky v noci z 2. na 3. apríla 1945 Štefánikov most do vzduchu. Po dobytí Bratislavy vybudovali vojaci Červenej armády spolu s nemeckými vojnovými zajatcami za päť mesiacov a sedemnásť dní nový železný most, ktorý dali do prevádzky 3. februára 1946. Na počesť osloboditeľov niesol meno Most Červenej armády.
Uplynutie životnosti
K obnoveniu električkovej dopravy do Petržalky po Sad Janka Kráľa došlo až v roku 1951. V roku 1961 však uplynula plánovaná životnosť provizórneho mosta, preto na moste obmedzili premávku vozidiel ťažších ako 12 ton a vylúčili z neho aj električkovú dopravu. Hoci toto obmedzenie malo byť pôvodne len krátkodobé, napokon pretrvalo viac než pol storočia.
Samotný most, hoci bol postavený len ako dočasné riešenie, používal sa až do polovice mája 2010, kedy ho pre kritický stav celkom uzavreli. Individuálna doprava bola pritom zo Starého mosta vylúčená už od 1. januára 2009, no autobusovej doprave slúžil Starý most až do mája 2010, teda do poslednej chvíle.
Kompletná rekonštrukcia
Na odľahčenie mosta sa odstránili ťažké betónové platne, čím sa opäť sprístupnila pešia časť. Koncom novembra 2013 sa začali práce na jeho demontáži a od 2. decembra 2013 bol most pre havarijný stav uzavretý. Po 122 rokoch sa teda Starý most dočkal kompletnej rekonštrukcie, počas ktorej starú nosnú oceľovú konštrukciu vymenili za úplne novú.
V rámci budovania električkovej trate do Petržalky bol na jeho mieste vybudovaný nový Starý most. Práce oficiálne ukončili 15. decembra 2015, ale až 19. mája 2016 sa dočkalo viac ako sto tisíc obyvateľov Petržalky otvorenia zrekonštruovaného Starého mosta pre peších i cyklistov a 8. júla 2016 sa po ňom Bratislavčania previezli prvý raz aj električkou.
Zdroj: www.imhd.sk, www.asb.sk/stavebnictvo