Barcelona sa zmení na nepoznanie. Pribudne viac zelene aj ulice, kde kráľmi budú chodci, nie autá
Mesto predstavilo verejnosti obrovský projekt, súčasťou ktorého chcú stavať viac cyklotrás či verejných priestorov.
Barcelona 27. februára - Španielske mesto plánujú vynoviť. Barcelona by tak mohla mať široké ulice a veľké otvorené priestory. Katalánske mesto je dnes veľmi osídlené a takpovediac je tam "málo miesta". To by chceli zmeniť.
Viac ako milión a pol obyvateľov sa tlačí na malom kúsku medzi morom a horami, takže je tu, obrazne povedané, veľmi dusno. Ani ten vzduch sa tu nedá dýchať, keďže ho tvorí obrovské množstvo oxidu dusičnatého a pevné častice, ktoré spôsobujú ochorenia pľúc. Barcelona sa tak stala najznečistenejším mestom v Európe.
Odborníci z toho obviňujú príliš rozvinutú automobilovú dopravu, emisií z áut je podľa nich oveľa viac ako z tovární. Barcelona zároveň patrí medzi mestá s najväčším počtom dopravných prostriedkov v EÚ, no znečisťujú ju aj turisti.
Menej áut
Samospráva mesta sa snaží zmeniť mentalitu obyvateľov. Okrem toho je v Barcelone rozvinutý automobilový priemysel, ktorý ovzdušiu veľmi škodí. Zástupcovia španielskeho mesta sa to snažia zmeniť. „Máme spoločný verejný priestor, ktorý patrí všetkým. Doteraz sme používali príliš veľa áut,“ tvrdí zástupkyňa starostu Janet Sanz.
Ich desaťročný plán zahŕňa transformáciu mesta - plánujú menej využívať automobilový priemysel a zmeniť priestor mesta. Snažia sa rozšíriť verejné priestranstvo, k čomu im dopomohla aj pandémia. Keďže sa zatvorili všetky prevádzky, ľudia nemali kam chodiť. A tak sa snažia viac zveľaďovať priestory pre verejnosť.
Zelené bloky
Okrem toho je súčasťou tohto plánu aj výstavba takzvaných superblokov - zoskupení deviatich mestských blokov, plné zelene a lavičiek. Snažia sa tiež vystavať viac cyklistických chodníkov, ihriská pre deti, zelene a odstraňovať parkovacie miesta. V týchto superblokoch tak budú po väčšine vítaní najmä chodci či cyklisti. Zatiaľ ich je šesť, do troch rokov ich chcú vybudovať až jedenásť. Pokiaľ sa plán splní na sto percent, mohlo by byť ich aj okolo päťsto. Za päť rokov dokázala vláda zdvojnásobiť sieť cyklistických trás.
Aj napriek tomu, že niektorí ľudia ambiciózny projekt nepodporujú, získal podporu u väčšiny. Štyri hlavné barcelonské ulice, budú ako prvé začlenené do nového plánu. Stanú sa z nich vlastne lineárne superbloky s celkovým počtom 21 nových zelených plôch a 21 verejných námestí, ktorých dizajn je predmetom medzinárodnej súťaže. Očakáva sa, že táto prvá fáza bude stáť viac ako tridsaťsedem miliónov eur. Do roku 2030 to chcú urobiť pre každú ulicu Barcelony.