Kedysi predávali fejky, dnes majú vlastnú značku. Pomohli tak tým, na ktorých sa počas pandémie zabudlo
Aspoň pracovať za rozumnú cenu.
BARCELONA 11. júna - Pouličných predajcov v Barcelone už nebavilo predávať lacné kópie obuvi či kabeliek od známych dizajnérov a namiesto toho sa rozhodli založiť si svoju vlastnú značku. To však neznamená nalepiť logo na lacnú čínsku obuv - oni ju chcú robiť doma a kvalitne.
„Vždy sme boli kritizovaní a prenasledovaní za to, že predávame len kópie. Teraz máme vlastnú značku," povedala hovorkyňa Lamine Sarr pre The Guardian. Značka nesie názov Top Manta a jej logo je v tvare deky, na ktorých títo obchodníci svoje produkty vystavujú, a vysvetľuje tiež slovo Manta v názve značky. Vlny na deke symbolizujú plachty lodí, pomocou ktorých do väčších miest prichádzajú. Farby značky symbolizujú Afriku.
Kvalita na prvom mieste
Produkty sa budú vyrábať, na rozdiel od iných veľkých značiek, ktoré využívajú chudobné krajiny, priamo v Španielsku a tiež v Portugalsku. Zatiaľ sa im podarilo vyrobiť 400 párov, pričom všetky zárobky slúžia na rozvoj značky a, samozrejme, na pomoc pre „manteros“, teda pouličných predajcov. „Je to ako splnený sen. Ukazuje všetkým, čo nám neverili, že to dokážeme,“ hovorí Abdou Lahat Wade, ktorá ich bude čoskoro predávať.
Obrovským problémom bol aj lockdown počas pandémie, ktorý spôsobil nedostatok turistov. „Títo ľudia si nemôžu uplatniť výhody nezamestnaných a nedostávajú ani žiadnu pomoc od štátu. Založili sme potravinovú banku a tiež pripravili nástroje na šitie, takže ktokoľvek príde, môže ako dobrovoľník pomôcť so šitím,“ vysvetľuje Sarr.
Prečo si nevybrať populárnu značku?
„Namiesto toho, aby ste podporovali nadnárodné značky, ktoré využívajú lacnú pracovnú silu, pomáhate ľuďom, ktorí sú diskriminovaní v každom ohľade. Pomáhate im pri získaní občianstva a tiež pracovať za rozumnú cenu,“ dodáva hovorkyňa.
Vďaka značke Top Manta sa podarilo vybaviť trvalý pobyt pre 120 pouličných predajcov a zamestnať až 25 z nich. Ponúka aj rôzne kurzy šitia či jazyka.