Hotely na koľajniciach! Nočné vlaky konkurujú nízkonákladovým letom, ktoré produkujú veľa emisí
Renesančný návrat vlakov pomôže životnému prostrediu.
EURÓPA 25. júna – Máločo u ľudí vyvolá taký pocit nostalgie ako cestovanie vo vlaku. Ešte doteraz sa zdalo, že európske nočné vlaky sú na ceste do zabudnutia, no francúzsky start-up sa to chystá zmeniť. Spoločnosť Midnight Trains dúfa, že po covidovom záujme o čistejšie a ekologickejšie cestovanie vzbudí záujem o hotely na koľajniciach, ktoré majú spojiť hlavné mesto Francúzska s dvanástimi európskymi mestami ako je Barcelona, Porto alebo Berlín. „Cieľom nie je vyrovnať sa drahému a luxusnému Orient Expressu, ale ponúknuť skôr alternatívu k štátnym vlakom a najmä letom na krátke vzdialenosti,“ povedali pre Guardian zakladatelia projektu. Vlaky majú byť atraktívne vďaka „hotelovým“ izbám ponúkajúce súkromie a bezpečnosť a palubnej reštaurácii a baru.
Zelená alternatíva
Hotely na koľajniciach majú ponúknuť zelenšiu alternatívu k nízkonákladovým letom. „Všimol som si, že ľudia okolo mňa nechcú ďalej lietať kvôli obavám z uhlíkových emisií. Moja priateľka sa lietania napríklad bojí a vlak je tak pre ňu oveľa lepšou alternatívou,“ povedal spoluzakladateľ projektu Adrien Aumont. Podľa neho v súčasnosti neexistuje iná alternatíva na dlhé vzdialenosti ako sú lety alebo nočné vlaky. „Jediný spôsob ak môžeme súperiť s lietadlami je znovuobjaviť zážitok z vlaku,“ dodal Aumont. Cieľom projektu je dosiahnuť, aby ľudia zvolili vlaky pred letmi, ktoré vyprodukujú oveľa viac emisií. Aumont váhal s uvedením cien lístkov, uviedol však, že budú konkurencie schopné s cenami letov na krátke vzdialenosti.
Návrat zlatej éry železníc
Za návrat nočného cestovania vo vlaku sú aj iné európske krajiny. Od roku 2016 predstavila Rakúska spolková železnica (ÖBB) šesť nových nočných liniek pod značkou Nightjet. Nové nočné linky nájdeme aj v Českej republike, Holandsku či Belgicku. V decembri minulého roku ÖBB, nemecká železničná spoločnosť Deutsche Bahn, SNCF a Švajčiarske federálne železnice (SBB), podpísali dohodu o zavedení novej nočnej vlakovej dopravy v Európe. Toto je prvý krok v rozvoji siete Trans-Europe Express (TEE) 2.0, ktorú navrhlo nemecké predsedníctvo Rady Európskej únie. Toto partnerstvo plánuje v nasledujúcich rokoch spustiť štyri nové služby pre trinásť z najväčších európskych miest. Tento projekt má byť návratom zlatej éry nočných vlakov v Európe. „Zmena klímy sa nevyrieši zo dňa na deň, ale už len tým, že presadneme z lietadla do vlaku, znížime emisie a prispejeme k zmene,“ dodal spolutvorca iniciatívy David Burroughs.