Nahá zberačka hrozna a rýchlovka vo vinohrade. Pozrite sa, ktoré slovenské značky získali anticenu za sexizmus
Anticena každoročne ukazuje slovenské reklamy, ktoré sú podľa kritikov mimoriadne neetické a znevažujúce.
V spojenom 5. dvojročníku verejnosť nominovala celkom 115 sexistických reklám, ktoré našli vo verejnom priestore na Slovensku od konca roka 2019 až po súčasnosť. Najväčšie kixy vyberala verejnosť a odborná porota zložená z odborníčok a odborníkov v oblasti marketingu a rodovej rovnosti. Do hlasovania verejnosti sa zapojilo spolu 3 846 ľudí, ktorí rozdali 66 977 dislajkov.
Rýchlovka vo vinohrade
V súťaži Sexistický kix si anticenu odbornej poroty odnáša slovenské vinárstvo Durgala&Budinský za sexistickú reklamu „Rýchlovka vo vinohrade“.
„Je nepochopiteľné, že podnikatelia ani po kampani metoo nechápu, že marketing založený na znevažovaní žien, zľahčovaní znásilnenia a sexizme je nielen spoločensky neúnosný, ale aj kontraproduktívny. Ženy sú predsa tie, ktoré robia rozhodnutia o nákupoch do domácnosti, preto úspešné firmy ženám svojím marketingom nadbiehajú a nevysmievajú sa z nich,“ vysvetlila rodová expertka Oľga Pietruchová.
Nahota vo vinárskom regióne
Aj druhý "antivíťaz" spojil víno, ženy a erotiku. Verejnosť udelila najviac hlasov reklame turistického regiónu, ktorý propaguje web TokajTravel. Ten pozýval turistov do tokajského regiónu príspevkom, v ktorom zobrazili nahú ženu vo vinohrade. „Vizuál útočí na najnižšie pudy a veľmi primitívne komunikuje motív, ktorý by sám osebe mohol byť lákavý. Takýmto spôsobom však skôr odrádza ako láka. Komunikácia pôsobí ako z minulého storočia a v žiadnom prípade nepatrí do verejného priestoru. Je škoda, že zadávateľ nevie prilákať svojím produktom či službami a musí sa uchýliť k takému prvoplánovému riešeniu,“ uviedol kreatívny riaditeľ Slovák&Friends Róbert Slovák.
Pozitívnu cenu získal Lidl
Tím Sexistického kixu opäť udelil aj ocenenie za pozitívny príklad praxe s názvom Kumšt bez sexizmu, ktorý získala spoločnosť Lidl. „Oceňujeme spôsob spracovania náborovej kampane, ktorá nielenže komunikuje legislatívne ukotvenú zásadu rovnakého odmeňovania, ale zároveň kreatívnym a dômyselným stvárnením poukazuje na iluzórnosť prirodzenosti či normálnosti rodového mzdového rozdielu,“ dodala Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.