Pred 10 rokmi sa na susedskej grilovačke zrodil fenomén. Dobrý trh prepojil susedov a motivoval množstvo ľudí
So slzou v oku si pripomíname desiate narodeniny kultového Dobrého trhu. Pre pandémiu sa nemôže konať, no organizátori to nevzdávajú.
Dnešná pandemická doba nie je jednoduchá a ak si z nej máme niečo zobrať, tak to, že ľudia by mali držať spolu. Dobré vzťahy sú veľmi dôležité aj medzi susedmi a spriatelená ulica vie byť jedno z najlepších miest pre život. Svoje o tom vedia aj obyvatelia kľudnej štvrte pod bratislavským Hradným vrchom. Je to už 10 rokov, keď sa na jednej susedskej grilovačke rozhodli, že chcú utužiť vzťahy so svojím okolím a zorganizovali prvý Dobrý trh. Z tejto akcie sa počas nasledujúcich rokov stal fenomén a navštevovali ju tisícky ľudí. Dnešné časy im neprajú, pandémia zhatila aj plány na tohtoročný Vianočný Dobrý trh. Organizátori sa však nevzdávajú.
Tam, kde sa všetko začalo
Pri príležitosti 10. narodenín Dobrého trhu pripravili výstavu na Panenskej ulici - práve tam, kde to všetko začalo. Výstava je odnes prístupná pre všetkých. V čase od 16. 12. - 31. 1. 2022 sa budú môcť Bratislavčania pri prechádzke mestom zastaviť na Panenskej a Podjavorinskej ulici, kde sú na plotoch či výkladoch prevádzok vystavené fotografie, videá, projekcie z okien susedov na fasády domov a informácie, mapujúce 10 rokov Dobrého trhu.
"Vďaka susedom a prevádzkam sme dostali možnosť oživiť Panenskú ulicu a zaspomínať si na podujatie, ktoré v súčasnosti nie je možné organizovať. Stále však dúfame v zlepšenie situácie a návrat k osobným stretnutiam. Dobrým trhom kedysi prešlo v priebehu dňa aj 15 - 20 000 návštevníkov,” spomínajú organizátorky Illah van Oijen a Barbara Zavarská.
Odštartoval kariéru mnohých kreatívnych ľudí
Nápad zrealizovať Dobrý trh vznikol pred 10 rokmi na susedskej grilovačke v záhrade Veľkého evanjelického kostola. Cieľom bolo prepájať susedstvá, sprístupniť ich verejnosti a zažiť ulicu bez áut. Do toho sa pridal trhový predaj, gastro stánky, program a komunity. Dobrý trh motivoval množstvo kreatívnych ľudí, ktorí začínali s predajom na podujatí a dnes majú úspešné značky. Organizátori v súčasnosti prostredníctvom sociálnych sietí nabádajú verejnosť, aby podporovala práve lokálnu výrobu v období Vianoc a darovali si pod stromček produkty, pochádzajúce zo Slovenska.
Od 16. decembra sa môžu návštevníci zoznámiť nielen so spomienkami, ktoré sprevádzajú 10 rokov podujatia, výstava ich prevedie tiež výsledkami výskumu dopadu Dobrého trhu, ktorý realizovalo občianske združenie Punkt na jeseň 2021. V spolupráci s budapeštianskym centrom súčasnej architektúry KÉK a sociologičkou Ivanou Rapoš Božič prebiehal ojedinelý výskum ekonomického, kultúrneho a sociologického dopadu podujatia. Z pohľadu ekonomiky sa nejedná len o výsledky týkajúce sa Dobrého trhu, ale takisto dopadu na domácu ekonomiku, ktorú podujatie ovplyvnilo predajom produktov od lokálnych výrobcov.
Po zotmení sa ulica rozžiari
Článok pokračuje na ďalšej strane: