Dobré noviny
Z Bratislavy do Prahy 350-kilometrovou rýchlosťou? Metropoly V4 má prepájať vysokorýchlostná železničná trať
TASR
TASR

Z Bratislavy do Prahy 350-kilometrovou rýchlosťou? Metropoly V4 má prepájať vysokorýchlostná železničná trať

— Foto: TASR

Dočkáme sa na Slovensku superrýchleho cestovania? Sme k tomu o krok bližšie.

Predstavte si, aké by to mohlo byť. Prídete na vynovenú Hlavnú stanicu v slovenskej metropole, nastúpite na moderného vlaku a ten vás závratnou rýchlosťou privezie do Prahy, Brna, Budapešti či do Varšavy. Slovenské železnice sú na tom síce biedne a bratislavskú stanicu neobnovia asi ani v tomto storočí, ale k snu o vysokorýchlostnom cestovaní sme predsa len o krok bližšie. 

Budapešť - Bratislava - Praha - Varšava

Železnice Slovenskej republiky aktuálne vyhlásili súťaž na národnú štúdiu uskutočniteľnosti vysokorýchlostnej trate prepojenia krajín V4. Cenu odhadujú na 1,5 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty. Vyplýva to z oznámenia o vyhlásení súťaže zverejneného vo vestníku verejného obstarávania.

Aj 350 kilometrov za hodinu

Vlaky by vo vysokorýchlostnom koridore na trase Budapešť – Bratislava – Praha – Varšava by mali premávať úsekmi, na ktorých bude povolená 200- až 350-kilometrová rýchlosť.

Predmetom zákazky je vypracovanie a dodanie národnej štúdie uskutočniteľnosti pre traťové úseky na území Slovenskej republiky v rámci medzinárodného projektu Vysokorýchlostné železničné prepojenie krajín V4 Budapešť - Bratislava - Praha - Varšava.

Z eurofondov to financovať nebudeme

"Štúdia uskutočniteľnosti navrhne súbor špecifických opatrení potvrdených zberom dát a analýzami a identifikuje zoznam riešení, ktoré by mohli byť posúdené a ďalej pripravované a realizované v krátkodobom, strednodobom, prípadne dlhodobom výhľade," uvádza sa v oznámení.

ŽSR požadujú spracovať dopravne, technicky, ekonomicky a environmentálne obhájiteľné riešenia plniace ciele projektu a navrhnúť optimálny prevádzkový koncept pre každé navrhnuté technické riešenie. Chcú tiež posúdiť a zdôvodniť potrebu realizácie nových železničných staníc alebo zastávok v nových lokalitách, ale napríklad aj posúdiť nové možnosti funkčného využitia existujúcej železničnej siete po výstavbe novej trate. Zákazka zahŕňa okrem iného aj spracovanie kapacitnej analýzy existujúcej železničnej infraštruktúry uzla Bratislava a trate Devínska Nová Ves – Kúty – slovensko-česká štátna hranica.

Kritériom na vyhodnotenie ponúk je cena, zákazka nebude spolufinancovaná z eurofondov. Záujemcovia o tender môžu predkladať ponuky alebo žiadosti o účasť do 28. marca tohto roka.

Už ste čítali?

Barborka Palušová. / Jedna z posledných fotiek celej rodiny.

Namiesto stužkovej jej pripravovali pohreb. Barborka si nestihla splniť veľký sen, no darovala život

Počas svojho krátkeho života bola anjelik, ktorý všade rozdával…

List od neznámeho dievčaťa zmenil jeho život. Slovák Marián sa vo Vietname zaľúbil a našiel cestu ku káve

Mal som asi naivnú predstavu, že ľudia, čo robia s kávou, sú bohatí, spomína…

Fotograf Miroslav Ondruš a jeho snímka, ktorá ohúrila verejnosť.

Lesník Miroslav Ondruš stál zoči-voči bojujúcim medveďom: Keď odišli, zachvátila ma poľovnícka triaška

Medvedica zaútočila na medveďa a ten sa dlho spamätával z toho, čo sa vlastne…

Seriálový Juan s milovanou Broňou a ich spoločnou dcérkou / Mario Cimarro v Dobrých novinách a Dobrom rádiu

Nikdy nezabudne, ako na pláži uvidel krásnu Slovenku. Mario Cimarro spoznal Broňu po mnohých omyloch

Pozrela sa na mňa s tými svojimi úžasnými modrými očami, až sa…