Najstarší slovenský bábkoherec vymetá európske festivaly: Predal som pozemky a kúpil flašinet za cenu auta
Aby sa najstarší bábkoherec presadil v cudzine, naučil sa esperanto.
Každá z hracích skriniek pritom váži zhruba päťdesiat kíl a má aj iný zvuk. Podľa výberu akcie, vyberá tiež nástroj, ktorý vezme na výlet. Hráva na jarmokoch, koncertoch i v kostoloch. A hoci jeho manželka sa spočiatku hnevala, že na hudobný nástroj minul celý majland, vystupuje s ním. Rovnako dobre a s rovnakým nadšením. „Pravidelne chodievame na zahraničné festival napríklad do Nemecka, Čiech, Slovinska, Maďarska a iných európskych krajín,“ pokračuje.
Hráva len so svojimi bábkami
Aby sa milovník pouličného umenia odlíšil od svojich kolegov, na ulici ho vidieť s drevenými bábkami. Práve bábky boli skôr ako vášeň k flašinetu. „Vyrastal som v Rimavskej Seči, kde chodievalo dosť cirkusantov, bábkarov, kúzelníkov. Vždy som sa okolo nich motal, pomáhal som im a dovolili mi chodiť na ich predstavenia zadarmo. Veľa som sa od nich naučil. Keď títo kočovníci z dediny odišli, ako malý som hrával predstavenia pre dedinu ja. Mal som ježa, holubov či jastraba, čiže som sa s nimi predvádzal a vyberal som vstupné zopár halierov. Tak ma to očarilo, že som chcel ísť na artistickú školu do Prahy. Keďže otec povedal, že cirkusanti v rodine nebudú, vybral mi školu on. Poslal ma na hutnícku do Tisovca, kde ma to absolútne nebavilo. Paradoxne, chvíľu som v tomto odbore pôsobil. No len čo som v roku 1974 zbadal inzerát, že do košického bábkového divadla hľadajú javiskového majstra a technológa bábok, prihlásil som sa. Prijali ma,“ spomína na svoje profesionálne začiatky.
Tým, že bábkoherectvu sa upísal už takmer päťdesiat rokov, je zároveň najstarším profesionálom v tomto druhu umenia u nás. Za to obdobie vyrobil stovky drevených figúrok a odohral s nimi tisícky predstavení. Dokonca z jeho rúk pochádza i väčšina rozprávkových postáv z niekdajších Večerníčkov.
Vystupuje v esperante
Tomáš Plaszky svojej divadelnej vášni veril a ešte tesne pred revolúciou si založil svoje divadlo a začal podnikať. Stačilo, že sa raz zúčastnil medzinárodného festivalu v chorvátskom Záhrebe a odchádzal s víťaznou cenou a tým pádom sa začali hrnúť pozvania zo zahraničia.
Mali oňho záujem Švédi, Francúzi, Dáni či Mexičania. Keďže jeho predstavenia sú pre deti, naučil sa základy cudzích jazykov, aby mohol s nimi ako tak prehodiť reč. A ako samouk sa taktiež pustil do esperanta, ktoré na niektorých predstaveniach využíva tiež. „Najskôr som sa doslova drvil jednotlivé repliky. Postupne som rozširoval svoje rečové znalosti v tomto jazyku. Mám dokonca i cenu za najlepšie vystúpenie prezentované v esperante.“