Dobré noviny
Ako zabrániť tragédii, aká na Zochovej šokovala celé Slovensko? Riešením má byť niekoľko krokov
Dobré noviny
Dobré noviny

Ako zabrániť tragédii, aká na Zochovej šokovala celé Slovensko? Riešením má byť niekoľko krokov

Nehoda na Zochovej.
Nehoda na Zochovej. — Foto: TASR

Známy urbanista sa zamyslel nad riešeniami, ktoré by mohli výrazne zvýšiť bezpečnosť v oblasti.

Obrovské rozhorčenie vyvolala na celom Slovensku správa o večernom nešťastí, ktoré sa odohralo na zastávke na bratislavskej Zochovej ulici. Podľa polície bolo najtragickejším svojho druhu v histórii. Vodič pod vplyvom alkoholu tam v obrovskej rýchlosti doslova zmietol ľudí, ktorí na zastávke čakali na nočný spoj. Boli medzi nimi študenti z internátov, ktorým sa začínal nový školský rok. Prvé správy hovorili o štyroch obetiach a šiestich zranených, neskôr, žiaľ, zraneniam podľahla aj 21-ročná dievčina. Ľudí pobúrilo aj správanie sa vodiča po nehode. Vysoký funkcionár Deaflympijského výboru sa mal po nehode správať agresívne a vulgárne.

Udalosť vyvolala aj otázky, či sa podobným nehodám dá zabrániť. Z veľkej časti áno, myslí si urbanista a zakladateľ projektu YIM.BA Adrian Gubčo, podľa ktorého by frekventovanej zastávke na Zochovej, ale aj iným podobným nebezpečným oblastiam mohlo pomôcť niekoľko opatrení.

Miesto nehody
Miesto nehody Foto: TASR

Gubčo na začiatku priznáva, že sa od tragédie nedokáže odosobniť, keďže zastávkou na Zochovej prechádza každodenne. Zmieta ním hnev a to nielen pre primitívny prístup vodiča, ale aj charakter priestoru, kde sa tragédia odohrala. Zastávka leží vedľa Staromestskej ulice, ktorá vznikla prerazením cesty cez pôvodnú historickú zástavbu. Charakterom vraj pripomína skôr diaľnicu a vodiči tam nezriedka jazdia obrovskou rýchlosťou.

„Bezpečnosť sa tu zvyšuje reštriktívnymi opatreniami voči chodcom a cyklistom,“ hovorí Gubčo s dodatkom, že celý dizajn Staromestskej nabáda na to, aby vodiči išli rýchlo „bez ohľadu na aktuálne dopravné predpisy“. Hoci priznáva, že sa nedá zabrániť všetkým nehodám, ponúka niekoľko riešení, ktoré by v budúcnosti mohli výrazne znížiť riziko takéhoto incidentu.

1. Radary

Prvým krokom by malo byť nainštalovanie statických radarov. Vďaka inštitútu objektívnej zodpovednosti budú automaticky zasielať pokuty vodičom áut, ktoré prekročili rýchlosť.

2. Pruhy

Druhým krokom by podľa Gubča malo byť zúženie pruhov. V našom hlavnom meste je vraj tradíciou, že majú absurdnú šírku. „V prípade Staromestskej, na základe ľahkého odhadu z fotografií na Google StreetView, to môže byť okolo troch metrov, na niektorých miestach až 3,5 metra,“ hovorí. Ich zúženie na šírku zhruba 2,7 metra by okamžite zvýšilo pozornosť vodičov, pomohlo k vyššej bezpečnosti a umožnilo by úpravy priestoru.

Popri hradbách by napríklad mohol vzniknúť chodník a zablúdení turisti by neriskovali na úzkom pásiku pri ceste, ako sa to dnes často deje.

3. Dopravný režim

Článok pokračuje na ďalšej strane:

Časť 1 / 2

Už ste čítali?

Barborka Palušová. / Jedna z posledných fotiek celej rodiny.

Namiesto stužkovej jej pripravovali pohreb. Barborka si nestihla splniť veľký sen, no darovala život

Počas svojho krátkeho života bola anjelik, ktorý všade rozdával…

List od neznámeho dievčaťa zmenil jeho život. Slovák Marián sa vo Vietname zaľúbil a našiel cestu ku káve

Mal som asi naivnú predstavu, že ľudia, čo robia s kávou, sú bohatí, spomína…

Fotograf Miroslav Ondruš a jeho snímka, ktorá ohúrila verejnosť.

Lesník Miroslav Ondruš stál zoči-voči bojujúcim medveďom: Keď odišli, zachvátila ma poľovnícka triaška

Medvedica zaútočila na medveďa a ten sa dlho spamätával z toho, čo sa vlastne…

Seriálový Juan s milovanou Broňou a ich spoločnou dcérkou / Mario Cimarro v Dobrých novinách a Dobrom rádiu

Nikdy nezabudne, ako na pláži uvidel krásnu Slovenku. Mario Cimarro spoznal Broňu po mnohých omyloch

Pozrela sa na mňa s tými svojimi úžasnými modrými očami, až sa…