Dobrými skutkami proti bezbrehému konzumu. Známi Slováci vyhľadávajú príležitosti, kde treba pomôcť
Lavínu dobročinnosti spúšťa netradičný sviatok – Darovací utorok. K dobrým skutkom nielen v tento špeciálny deň inšpirujú ľudí populárni slovenskí influenceri Čoje a Surová dcérka, či obľúbená herečka Táňa Pauhofová.
„Darovanie a pomoc druhým, to jediné dáva zmysel a tiež prináša dlhodobo dosť dobrý pocit. Verím, že obom stranám,“ povedala Dobrým novinám Táňa Pauhofová. Populárna slovenská herečka otvorene fandí celosvetovej iniciatíve konania dobrých skutkov tzv. Giving Tuesday. Tá vznikla v roku 2012 v USA a rozšírila sa do celého sveta. Vďaka Nadácia Pontis sa šiesty rok tento sviatok dobrých skutkov, dobrovoľníctva a nezištného darovania oslavuje aj u nás. „Giving Tuesday, teda Darovací utorok prichádza po dňoch nákupného ošiaľu Black Friday a Cyber Monday a je vlastne ich protipólom,“ vysvetľuje Veronika Šoltinská, PR manažérka Nadácie Pontis.
Váš posledný dobrý skutok?
Foodbloger Čoje prezradil, že naposledy podporil nadáciu Divé maky pre talentované rómske deti. Zároveň takýmto spôsobom odpláca milé gestá, ktorých sa dostáva jemu. „Môj známy šéfkuchár si odo mňa nenechal zaplatiť za večeru. Takéto situácie som začal namiesto naťahovania riešiť tak, že tie peniaze pošlem na nejakú charitu,“ vysvetľuje Čoje. Nikoleta Kováčová, známa propagátorka vegánstva a autorka zaujímavých kuchárskych kníh, pravidelne podporuje organizácie, ktoré pomáhajú zvieratám. „Tento mesiac som viackrát darovala peniaze útulkom a okrem toho som potešila kamarátky, ktoré potrebovali "pomocnú" ruku v práci,“ hovorí Nikoleta Kováčová, ktorá je na sociálnych sieťach známa ako Surová dcérka.
„Zapojiť sa do Giving Tuesday môžete aj pomocou susedom, pozbieraním odpadkov vo vnútrobloku či tým, že podáte kolegyni šálku kávy, ktorá jej dobre padne. Práve v tom je čaro celého dňa darovania – nemusíte spraviť nič okázalé, pridať sa dá jednoducho,“ dáva tipy Veronika Šoltinská z Nadácie Pontis.
Podoby dobrých skutkov
Okrem finančnej podpory žiadajú organizácie najčastejšie o materiálnu pomoc. Najmä trvanlivé potraviny, drogériu, kancelárske alebo školské potreby, oblečenie, ktoré využijú klienti domovov sociálnych služieb a komunitných centier. „Aktuálne máme napríklad zaujímavú výzvu od organizácie z Dolného Kubína, ktorej by sa hodila stará elektronika, počítače či projektory. Mládež, ktorá chodí do tohto klubu, ju využije ďalej na vzdelávanie a pár pokazeným kúskom dokonca vdýchne nový život,“ hovorí Veronika Šoltinská. Organizácie často žiadajú aj o dobrovoľníkov, ktorí by im pomohli pri príprave akcií, a know-how napríklad pri správe sociálnych sietí alebo fundraisingu. Organizácia Humánny pokrok takto pátra po hrdinoch, ktorí jej pomôžu v boji za práva zvierat vo veľkochovoch. Podporu cez urýchľovač dobra hľadá aj botanická záhrada v Košiciach či organizácia Mareena, ktorá búra predsudky o cudzincoch. Mnohé neziskovky uvítajú aj dar v podobe vedomostí, napríklad pomoc v oblasti marketingu, kreatívy či právneho poradenstva.
„Tento rok vzrástol záujem o Giving Tuesday aj medzi firmami. Do sviatku darovania sa zapájajú štyri desiatky spoločností. Mnohé sa pritom spojili priamo s neziskovkami a posielajú im svojich zamestnancov ako dobrovoľníkov,“ vysvetľuje Michal Kišša, výkonný riaditeľ Nadácie Pontis. Dobrovoľníci zo spoločnosti HMH budú napríklad čistiť Malé Karpaty, zamestnanci poradenskej firmy Amrop upracú knižnicu Ligy proti rakovine a účtovnícka firma Accace navarí pre ľudí bez domova.
Darovací utorok po celý rok
„Je veľmi dôležité ukazovať dobré skutky a inšpirovať svojou pomocou iných. Pomáhanie a dobro sú nákazlivé a Giving Tuesday na to krásne upriamuje pozornosť,“ myslí si influencerka Nikoleta Kováčová. Kultúru štedrosti a darovania by sme si mali pestovať počas celého roka, nielen jeden deň. Zdôrazňuje to aj motto tohtoročnej kampane Giving Tuesday: „Urob dobrý skutok aj ty a sleduj, čo sa stane.“