Dobré noviny
Zožeňte tisícku a dám vám druhú, motivoval ju starosta. Marcela sa naučila, ako zohnať peniaze na dobrú vec
Silvia Mabena
Silvia Mabena

Zožeňte tisícku a dám vám druhú, motivoval ju starosta. Marcela sa naučila, ako zohnať peniaze na dobrú vec

Marcela Skubanová, riaditeľka MŠ Štefanov nad Oravou, píše projekty užitočné pre deti aj miestnu komunitu. Vďaka jednému z grantov vybudovali v škôlke bylinkový záhon.
Marcela Skubanová, riaditeľka MŠ Štefanov nad Oravou, píše projekty užitočné pre deti aj miestnu komunitu. Vďaka jednému z grantov vybudovali v škôlke bylinkový záhon. — Foto: MŠ Štefanov nad Oravou

Ponúkame tipy, ako a kde získať podporu pre verejnoprospešné projekty. Zmeniť zanedbaný kút v našom okolí či získať prostriedky na vzdelávacie podujatie môže byť nečakane jednoduché.

„Najťažšie je napísať prvý projekt. Človek nevie, ako začať, ako všetko opísať alebo si nevie vybrať zameranie projektu,“ hovorí riaditeľka MŠ Štefanov nad Oravou, pani Marcela Skubanová. Svoj úplne prvý projekt napísala pred siedmimi rokmi a má ho odložený ako motiváciu. Pripomína jej, kam sa človek dokáže posúvať a rozvíjať, keď sa do niečoho s energiou pustí. Pri materskej škole si založili občianske združenie Zvedavá včielka, pretože peniaze navyše od samospráv sú veľmi neisté. Deti pre všestranný rozvoj pritom potrebujú aktivity, ktoré niečo stoja.  

Projekty MŠ Štefanov nad Oravou zvíťazili a získali podporu aj v niekoľkých edíciách grantového programu spoločnosti Tesco. Škôlka sa zapojila tiež do aktuálnej 13. edície. Chcela by získať prostriedky na zakúpenie vybavenia pre bežecké lyžovanie škôlkarov. Foto: MŠ Štefanov nad Oravou, UNSPLASH/JGD

Z riaditeľky škôlky projektová manažérka

Po environmentálnom projekte sa v oravskej škôlke zamerali na rozvoj športových príležitostí pre deti. Niekedy stačí málo, no efekt je úžasný. „Deti z malých obcí nemajú možnosť chodiť sa v zime lyžovať, preto by sme chceli zadovážiť pre materskú školu bežky pre najmenších. Môžu si ich požičiavať a v zime sa na nevyužitom dopravnom ihrisku v obci naučia základom tohto populárneho športu,“ hovorí Marcela Skubanová. Prezradila nám, čo ju pred rokmi motivovalo pustiť sa do fundrisingu - teda do hľadania peňazí pre aktivity materskej školy, v ktorej pôsobí. „Boli to slová vtedajšieho starostu,“ spomína Marcela Skubanová, „Na váš projekt vám zatiaľ peniaze nedám. Ak ale nájdete niekoho, kto vás podporí tisíc eurami, potom druhú tisícku dostanete odo mňa.“ Dnes pri písaní projektov vďaka svojim skúsenostiam radí aj okolitým škôlkam a nemá problém ukázať svoj úspešný projekt iným, aby ich inšpirovala k napísaniu toho ich.

Založenie knižnej búdky, besedy so spisovateľmi, či kultúrne posedenia detí so starými rodičmi. Všetky tieto pútavé aktivity MŠ Štefanov nad Oravou uskutočnila vďaka malým grantom, o ktoré žiadajú na rôznych miestach dovtedy, kým nie sú úspešní. Foto: MŠ Štefanov nad Oravou

Marcela Skubanová zároveň zdôrazňuje, že pri každom projekte rátajú s finančnou spoluúčasťou. Tá môže malé organizácie odradiť. Pri niektorých grantoch môže byť dokonca povinná. „Organizácie od podávania žiadostí a zapájania sa do grantových výziev môže odrádzať tiež administratívna náročnosť,“ myslí si Zuzana Thullnerová, riaditeľka Centra pre filantropiu. Okrem podania žiadosti, podpísania zmluvy musí záujemca o grant myslieť aj na vypracovania priebežnej hodnotiacej a záverečnej správy projektu. „Grantová podpora sa totiž nekončí zrealizovaním aktivít, ale ich obsahovým a finančným vyúčtovaním. To chce čas a niekedy aj pevné nervy,“ dodáva Zuzana Thullnerová. Na toto existuje pre malé neskúsené organizácie riešenie. Treba sa zamerať na grantové výzvy, ktoré nie sú administratívne náročné alebo osloviť ľudí, ktorí už s projektami majú skúsenosti.

Aktivity centra pre rodiny pri košickom sídlisku Nad jazerom podporuje príspevkami mestská časť aj rodičia. Na ďalšie užitočné projekty tohto centra sa snaží predsedníčka OZ Pod lampášikom Gabriela Schubertova získať prostriedky cez grantové výzvy. Foto: OZ Pod lampášikom

Grantový program pre začiatočníkov

„S písaním projektov som nemala žiadne skúsenosti, preto som oslovila pani, ktorá mi s tým kamarátsky pomohla. Projekt pre Tesco nebol náročný a sama sa teraz učím, ako sa takéto projekty píšu,“ hovorí Gabriela Schubertova z OZ Pod lampášikom, ktorá pôsobí ako Montessori pedagogička. V poslednej 12. edícii grantového programu Tesca „Vy rozhodujete, my pomáhame“ získalo toto mladé občianske združenie svoj prvý grant. Využilo ho na zaujímavý projekt trojgeneračnej klubovne v košickej štvrti Krásna, kde sa pri rôznych kultúrnych, športových a voľnočasových aktivitách stretávajú mamičky s malými deťmi aj seniori. Ďalšou výhodou grantového programu Tesca je pomerne vysoká šanca pre záujemcov, že získajú finančnú podporu. V aktuálnej 13. edícii programu vyberie odborná komisia až 231 organizácií. Tie sa môžu prihlasovať cez jednoduchý online formulár na webstránke grantového programu do 30. apríla 2023. Spoločnosť Tesco medzi nich rozdelí takmer 170-tisíc eur. Podľa úspešnosti v zákazníckom hlasovaní v predajniach môžu takto neziskové organizácie, školy, škôlky, DSS-ky, obce, občianske združenia a útulky získať na rôzne kultúrne, športové, ekologické a vzdelávacie komunitné projekty finančnú podporu vo výške 1 300 eur , 600 eur alebo 300 eur.

V rámci grantového programu „Vy rozhodujete, my pomáhame“ spoločnosť Tesco podporuje projekty so širokým záberom aktivít. Zákazníci potom žetónmi hlasujú za projekty, ktoré ich najviac oslovili. Foto: Tesco

Kde hľadať podporu pre komunitný projekt?

Na Slovensku neexistuje webový portál, ktorý by na jednom mieste uverejňoval všetky výzvy grantových programov, tak ako je to v zahraničí. Napríklad v Čechách funguje Grantový diář pro neziskovky. „U nás treba sledovať web stránky jednotlivých grantových nadácií, ktoré poskytujú finančné prostriedky na rôzne verejnoprospešné aktivity,“ hovorí Zuzana Thullnerová, riaditeľka Centra pre filantropiu. Pri získavaní financií na svoju činnosť a projekty majú organizácie okrem grantových výziev aj ďalšie možnosti. O finančnú podporu môžu požiadať verejnosť, či konkrétne osoby a firmy cez darcovské systémy. Na Slovensku už desať rokov na tomto princípe funguje napríklad DARUJME.sk. Ďalšou možnosťou ako získať peniaze pre verejnoprospešný projekt je crowdfundingová platforma StartLab. „Tá funguje na princípe odmenového crowdfundingu. Autor projektu si vytvára tzv. kampaň s presne definovanou sumou, ktorú na realizáciu zámeru potrebuje. Vyplní základné informácie o projekte a pridá odmeny, ktorými chce ľudí k podpore motivovať,“ vysvetľuje Zuzana Thullnerová.

Podporu pre projekt street workoutového ihriska v bratislavskej Petržalke hľadal Martin Čambalík s tímom OZ Poďme na to nielen u poskytovateľov grantov, ale aj u sponzorov. Na záberoch ihrisko pred a po realizácii. Foto: FACEBOOK/Zacvič si na Bosákovej

Grantové organizácie pôsobiace na Slovensku

Väčšie aj menšie projekty podporujú u nás nadácie rôznych súkromných a nadnárodných spoločností. Ak sa potrebujete zorientovať a spoznať činnosť rôznych firemných nadácií, užitočná môže byť návšteva webového sídla Asociácie firemných nadácií a nadačných fondov, skrátene ASFIN. „Dajú sa tu nájsť informácie o členoch, linky na ich vlastné webové stránky, kde zverejňujú informácie o verejnoprospešných témach, ktoré podporujú a spôsoboch, akými realizujú finančnú podporu,“ radí Zuzana Thullnerová. Mnohé z firemných nadácií posielajú pravidelné newslettre, v ktorých informujú o grantových výzvach, podporených projektoch aj o vlastných operačných či iných aktivitách. Mnohé nadácie tiež svoje výzvy zverejňujú a manažujú cez grantové organizácie.

Medzi najznámejšie grantové organizácie na Slovensku patria: Karpatská nadácia, Nadácia Ekopolis, Nadácia otvorenej spoločnosti, Nadácia pre deti Slovenska, Stredoeurópska nadácia, Nadácia Pontis.

„Organizácie od podávania žiadostí a zapájania sa do grantových výziev môže odrádzať administratívna náročnosť,“ myslí si Zuzana Thullnerová. Tá sa dá podľa odborníčky z Centra pre filantropiu zvládnuť vďaka tímovej spolupráci. Foto: FACEBOOK/Centrum pre filantropiu

Recept na dobrý projekt

Martin Čambalík sa profesionálne venuje marketingu a komunikácii. Občianskemu zduženiu Poďme na to a ďalším organizáciám pomáha nielen pri písaní projektov, ale aj pri ich realizácii. Podieľal sa napríklad na revitalizácii vojenského bunkra v Devínskej Novej Vsi. „Písania projektov sa netreba báť a určite to treba skúšať. Nemáte čo stratiť. Mám skúsenosti so samosprávou, so štátnym sektorom aj s firemnými poskytovateľmi grantov. Každý môže mať iné pravidlá, no zásady písania projektu sú rovnaké, tvrdí Martin Čambalík a začiatočníkom odporúča prečítať si príručky na túto tému alebo sa poradiť s niekým skúsenejším. Pri budovaní ihriska s vonkajšou posilňovňou v bratislavskej Petržalke si uvedomil ďalší dôležitý moment prípravy projektu: „V prípade ihriska sme si najskôr urobili prieskum medzi obyvateľmi z okolia, či by niečo takéto privítali. Stretli sme sa s veľmi pozitívnymi ohlasmi, tak sme sa pustili do písania projektu a tiež zháňania financií.“ Pokiaľ má náš projekt slúžiť a pomáhať iným, je užitočné zistiť si, ako náš zámer vníma okolie. „Projekt by mal rozprávať autentický príbeh, ktorý hovorí o posolstvách, ľuďoch, ktorí dobrovoľne venujú energiu spoločnosti, zvyšujú povedomie o jej problémoch a motivujú aj ostatných k aktivitám, ktorými môžu prispieť k riešeniu týchto problémov,“ približuje ďalšie zásady písania projektu Zuzana Thullnerová z Centra pre filantropiu.

Obnovený vojenský bunker v Devínskej Novej Vsi slúži dnes na voľnočasové aktivity, na vzdelávanie a je zaujímavým miestom pre besedy a diskusie. Foto: M. Čambalík

Kľúčom k úspechu je tiež zrozumiteľné vysvetlenie, čo chce organizácia urobiť. „Dôležité je, aby navrhované aktivity boli jasne prepojené s cieľmi a výsledkami projektu. V žiadosti treba uvádzať, aké sú očakávané výsledky projektu, teda čo chcú vďaka realizácii projektu zmeniť alebo zlepšiť,“ odporúča Zuzana Thullnerová. Odborníci z Centra pre filantropiu spísali veľmi zrozumiteľne svoje cenné know-how o príprave úspešných projektov a o získavaní finančných zdrojov pre ich uskutočňovanie do verejne dostupných príručiek.

Užitočná rada na záver

„Snažte sa písať projekt ako príbeh v podobe nadväzujúcich faktov a súvislostí tak, aby jeho časti na seba logicky nadväzovali, boli pochopiteľné, ľahko predstaviteľné a zapamätateľné,“ zdôrazňuje Zuzana Thullnerová z Centra pre filantropiu. Odporúča tiež používať jednoduchý a zrozumiteľný jazyk. Ak potrebujete využiť odborné termíny, snažte sa ich vysvetliť.

Článok bol pripravený v spolupráci so spoločnosťou Tesco.

Už ste čítali?

Barborka Palušová. / Jedna z posledných fotiek celej rodiny.

Namiesto stužkovej jej pripravovali pohreb. Barborka si nestihla splniť veľký sen, no darovala život

Počas svojho krátkeho života bola anjelik, ktorý všade rozdával…

List od neznámeho dievčaťa zmenil jeho život. Slovák Marián sa vo Vietname zaľúbil a našiel cestu ku káve

Mal som asi naivnú predstavu, že ľudia, čo robia s kávou, sú bohatí, spomína…

Fotograf Miroslav Ondruš a jeho snímka, ktorá ohúrila verejnosť.

Lesník Miroslav Ondruš stál zoči-voči bojujúcim medveďom: Keď odišli, zachvátila ma poľovnícka triaška

Medvedica zaútočila na medveďa a ten sa dlho spamätával z toho, čo sa vlastne…

Seriálový Juan s milovanou Broňou a ich spoločnou dcérkou / Mario Cimarro v Dobrých novinách a Dobrom rádiu

Nikdy nezabudne, ako na pláži uvidel krásnu Slovenku. Mario Cimarro spoznal Broňu po mnohých omyloch

Pozrela sa na mňa s tými svojimi úžasnými modrými očami, až sa…