Zožeňte tisícku a dám vám druhú, motivoval ju starosta. Marcela sa naučila, ako zohnať peniaze na dobrú vec
Ponúkame tipy, ako a kde získať podporu pre verejnoprospešné projekty. Zmeniť zanedbaný kút v našom okolí či získať prostriedky na vzdelávacie podujatie môže byť nečakane jednoduché.
„Najťažšie je napísať prvý projekt. Človek nevie, ako začať, ako všetko opísať alebo si nevie vybrať zameranie projektu,“ hovorí riaditeľka MŠ Štefanov nad Oravou, pani Marcela Skubanová. Svoj úplne prvý projekt napísala pred siedmimi rokmi a má ho odložený ako motiváciu. Pripomína jej, kam sa človek dokáže posúvať a rozvíjať, keď sa do niečoho s energiou pustí. Pri materskej škole si založili občianske združenie Zvedavá včielka, pretože peniaze navyše od samospráv sú veľmi neisté. Deti pre všestranný rozvoj pritom potrebujú aktivity, ktoré niečo stoja.
Z riaditeľky škôlky projektová manažérka
Po environmentálnom projekte sa v oravskej škôlke zamerali na rozvoj športových príležitostí pre deti. Niekedy stačí málo, no efekt je úžasný. „Deti z malých obcí nemajú možnosť chodiť sa v zime lyžovať, preto by sme chceli zadovážiť pre materskú školu bežky pre najmenších. Môžu si ich požičiavať a v zime sa na nevyužitom dopravnom ihrisku v obci naučia základom tohto populárneho športu,“ hovorí Marcela Skubanová. Prezradila nám, čo ju pred rokmi motivovalo pustiť sa do fundrisingu - teda do hľadania peňazí pre aktivity materskej školy, v ktorej pôsobí. „Boli to slová vtedajšieho starostu,“ spomína Marcela Skubanová, „Na váš projekt vám zatiaľ peniaze nedám. Ak ale nájdete niekoho, kto vás podporí tisíc eurami, potom druhú tisícku dostanete odo mňa.“ Dnes pri písaní projektov vďaka svojim skúsenostiam radí aj okolitým škôlkam a nemá problém ukázať svoj úspešný projekt iným, aby ich inšpirovala k napísaniu toho ich.
Marcela Skubanová zároveň zdôrazňuje, že pri každom projekte rátajú s finančnou spoluúčasťou. Tá môže malé organizácie odradiť. Pri niektorých grantoch môže byť dokonca povinná. „Organizácie od podávania žiadostí a zapájania sa do grantových výziev môže odrádzať tiež administratívna náročnosť,“ myslí si Zuzana Thullnerová, riaditeľka Centra pre filantropiu. Okrem podania žiadosti, podpísania zmluvy musí záujemca o grant myslieť aj na vypracovania priebežnej hodnotiacej a záverečnej správy projektu. „Grantová podpora sa totiž nekončí zrealizovaním aktivít, ale ich obsahovým a finančným vyúčtovaním. To chce čas a niekedy aj pevné nervy,“ dodáva Zuzana Thullnerová. Na toto existuje pre malé neskúsené organizácie riešenie. Treba sa zamerať na grantové výzvy, ktoré nie sú administratívne náročné alebo osloviť ľudí, ktorí už s projektami majú skúsenosti.
Kde hľadať podporu pre komunitný projekt?
Na Slovensku neexistuje webový portál, ktorý by na jednom mieste uverejňoval všetky výzvy grantových programov, tak ako je to v zahraničí. Napríklad v Čechách funguje Grantový diář pro neziskovky. „U nás treba sledovať web stránky jednotlivých grantových nadácií, ktoré poskytujú finančné prostriedky na rôzne verejnoprospešné aktivity,“ hovorí Zuzana Thullnerová, riaditeľka Centra pre filantropiu. Pri získavaní financií na svoju činnosť a projekty majú organizácie okrem grantových výziev aj ďalšie možnosti. O finančnú podporu môžu požiadať verejnosť, či konkrétne osoby a firmy cez darcovské systémy. Na Slovensku už desať rokov na tomto princípe funguje napríklad DARUJME.sk. Ďalšou možnosťou ako získať peniaze pre verejnoprospešný projekt je crowdfundingová platforma StartLab. „Tá funguje na princípe odmenového crowdfundingu. Autor projektu si vytvára tzv. kampaň s presne definovanou sumou, ktorú na realizáciu zámeru potrebuje. Vyplní základné informácie o projekte a pridá odmeny, ktorými chce ľudí k podpore motivovať,“ vysvetľuje Zuzana Thullnerová.
Recept na dobrý projekt
Martin Čambalík sa profesionálne venuje marketingu a komunikácii. Občianskemu zduženiu Poďme na to a ďalším organizáciám pomáha nielen pri písaní projektov, ale aj pri ich realizácii. Podieľal sa napríklad na revitalizácii vojenského bunkra v Devínskej Novej Vsi. „Písania projektov sa netreba báť a určite to treba skúšať. Nemáte čo stratiť. Mám skúsenosti so samosprávou, so štátnym sektorom aj s firemnými poskytovateľmi grantov. Každý môže mať iné pravidlá, no zásady písania projektu sú rovnaké,“ tvrdí Martin Čambalík a začiatočníkom odporúča prečítať si príručky na túto tému alebo sa poradiť s niekým skúsenejším. Pri budovaní ihriska s vonkajšou posilňovňou v bratislavskej Petržalke si uvedomil ďalší dôležitý moment prípravy projektu: „V prípade ihriska sme si najskôr urobili prieskum medzi obyvateľmi z okolia, či by niečo takéto privítali. Stretli sme sa s veľmi pozitívnymi ohlasmi, tak sme sa pustili do písania projektu a tiež zháňania financií.“ Pokiaľ má náš projekt slúžiť a pomáhať iným, je užitočné zistiť si, ako náš zámer vníma okolie. „Projekt by mal rozprávať autentický príbeh, ktorý hovorí o posolstvách, ľuďoch, ktorí dobrovoľne venujú energiu spoločnosti, zvyšujú povedomie o jej problémoch a motivujú aj ostatných k aktivitám, ktorými môžu prispieť k riešeniu týchto problémov,“ približuje ďalšie zásady písania projektu Zuzana Thullnerová z Centra pre filantropiu.
Kľúčom k úspechu je tiež zrozumiteľné vysvetlenie, čo chce organizácia urobiť. „Dôležité je, aby navrhované aktivity boli jasne prepojené s cieľmi a výsledkami projektu. V žiadosti treba uvádzať, aké sú očakávané výsledky projektu, teda čo chcú vďaka realizácii projektu zmeniť alebo zlepšiť,“ odporúča Zuzana Thullnerová. Odborníci z Centra pre filantropiu spísali veľmi zrozumiteľne svoje cenné know-how o príprave úspešných projektov a o získavaní finančných zdrojov pre ich uskutočňovanie do verejne dostupných príručiek.
Článok bol pripravený v spolupráci so spoločnosťou Tesco.