Najprv sa zaľúbila do psíka, potom do jeho majiteľa. Baša s Petrom sa v rozprávke nebáli prekročiť hranice
Tvorcovia animovaného filmu pre deti Tvojazem mali svoj talizman. Dá sa povedať, že vďaka psíkovi Plutovi sa dali dokopy.
„Robiť animovaný film znamenalo venovať mu doslova všetok čas. Ak by sme spolu nepracovali, de facto by sme niekoľko rokov spolu poriadne nežili a vídali sa asi len pri raňajkách.“ Baša súhlasí a ešte dodáva: „Len sme sa museli donútiť nenosiť si pracovné záležitosti z ateliéru domov. A za tie roky sme sa to celkom dobre naučili.“
Poznačený zahraničím
Peter vyštudoval strednú školu animovanej tvorby v Bratislave a potom animovaný film na VŠMU. Snáď vďaka medzinárodnému úspechu jeho študentských filmov a stáži na prestížnej univerzite RITS v Bruseli si zo školy do života doniesol viac tvorivého optimizmu ako rezignácie, že výroba animovaných filmov je príliš komplikovaná na naše slovenské možnosti: „Vedel som, že vykračujem na ťažkú cestu a že to bude drina. Ale aj prípadný neúspech by bol pre mňa asi prijateľnejším variantom ako pocit sklamania, že som to aspoň neskúsil.“
Tvojazem ponúka obrovskú skúsenosť, pokiaľ ide o medzinárodnú spoluprácu slovenských a zahraničných umelcov. Baša ju v úplnej skratke zosumarizovala takto: „Na výrobe sa podieľalo okolo 400 ľudí z viacerých krajín Európy. Medzi nimi niekoľko scenáristov, dve animačné štúdiá s viac ako 50 animátormi a výtvarníkmi, postprodukčná spoločnosť s tímom ďalších 40 umelcov. Ďalej IT špecialisti, vývojári softvéru, obrovský produkčný tím v troch krajinách a tiež hudobníci, zvukoví majstri a v neposlednom rade aj mnoho hercov, keďže film je nadabovaný už v štyroch jazykoch – v slovenčine, češtine, angličtine a flámštine.“
Ťažká práca animátorov
Prečo je to vlastne také zložité vyrábať na Slovensku celovečerné animované filmy? Režisér, ktorý si to vyskúšal na vlastnej koži, pre Dobré noviny povedal: „V porovnaní s klasickým filmom je ich výroba technologicky extrémne náročná, vyžaduje si veľa odborných profesií a dobre vyškolených ľudí, pričom ich potrebujete naraz veľmi veľa. Hoci máme na Slovensku špičkových animátorov, ani ich kompletná kapacita by na výrobu nášho filmu nebola stačila. Keď začínal robiť animáky Disney, prenajímal si veľké letiskové haly, v ktorých na filmoch pracovali doslova davy ľudí. Len tak sa totiž dali vyrábať rýchlejšie a jednoduchšie ako u nás.“
Baša ako producentka k tomu ešte dodáva, že dôležité je aj dobré finančné zázemie: „Štúdio Disney môže do jednej rozprávky investovať aj 100 miliónov eur, v Európe sa za základ považuje 5 miliónov. No a my sme sa museli zmestiť do necelých 4 miliónov, pričom okrem nášho Audiovizuálneho fondu a RTVS nám k filmu výrazne dopomohla aj finančná podpora v Česku a Belgicku.“