Dobré noviny
FOTO: Tatinkom zmerajú tuk, ženám upracú vchody. Tieto slovenské sexistické reklamy bojujú o anticenu
Simona Gálová
Simona Gálová

FOTO: Tatinkom zmerajú tuk, ženám upracú vchody. Tieto slovenské sexistické reklamy bojujú o anticenu

— Foto: Sexistický kix

Sexistické reklamy sú podľa autorov anticeny zrkadlom našej spoločnosti.

„Dajte im palec dole!“ vyzývajú autori anticeny pre najsexistickejšiu reklamu roka. Anticena Sexistický kix každoročne ukazuje reklamy, ktoré sú podľa kritikov mimoriadne neetické a znevažujúce. Verejnosť môže do 12. novembra hlasovať a vyberať spomedzi desiatok reklám tú, ktorá je podľa nich najviac sexistická.

Vložený príspevok z Facebooku: https://www.facebook.com/1533222317006141/photos/pb.100064901732058.-2207520000/3257667617894927/?type=3

Láskavý sexizmus

„Sexizmus je v spoločnosti rozšírený jav, ktorý zasahuje do všetkých sfér nášho života. Objavuje sa v reklamách, no možno ho vnímať aj v aktuálnej situácii súvisiacej s voľbami. Bol prítomný v predvolebných kampaniach, v agende viacerých politických strán a premietol sa aj do nízkeho zastúpenia žien v parlamente, ktoré je dlhodobým problémom. Keby zastúpenie žien v parlamente rástlo takým tempom ako doteraz, 50 percent zastúpenie dosiahneme za dlhých 117 rokov,“ uviedla Diana Soták Gregorová, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.

Doplnila, že aktuálne sa do parlamentu dostalo 33 žien, čo je na Slovensku síce historicky najviac, no stále ide o podpriemerné číslo v rámci Európskej únie. „Dehumanizáciu, sexizmus a ponižovanie na základe rodu vidieť tiež v reklamách, ktoré sú, podobne ako otvorene nepriateľský aj takzvaný láskavý sexizmus v politike, zrkadlom našej spoločnosti. Dávame preto ľuďom priestor, aby vyjadrili svoje nie a dali najavo, že si sexizmus vo verejnom priestore neprajú,“ povedala Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.

Vložený príspevok z Facebooku: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=702566611916724&set=pb.100064901732058.-2207520000&type=3

Ženy ako sexuálne objekty

Jedným z najčastejšie používaných sexistických prvkov sú rodové stereotypy. Reklamy, postavené na nich, striktne oddeľujú mužské a ženské roly či dokonca svety, pričom za ženské sa považujú tie, ktoré súvisia so starostlivosťou o rodinu a domácnosť.

Aj reklamy založené na sexualizácii ľudí majú negatívny vplyv na spoločnosť. Prispievajú najmä k normalizovaniu vnímania žien ako sexuálnych objektov. V aktuálnom ročníku obsahuje spomedzi 102 nominácií prvok sexualizácie až 53 reklám. Sú medzi nimi vizuály malých i väčších značiek. Cieľom anticeny nie je poškodiť povesť zadávateľov, ale poukázať na sexizmus v ich reklamách. Práve ten prehlbuje stereotypné nazeranie na ženy, ktoré vedie k ich znevýhodňovaniu a tiež posilňuje rodovú nerovnosť v spoločnosti. Hlasovanie v anticene podľa autorov iniciatívy ponúka verejnosti nástroj, ako povedať nie sexizmu.

Prinášame vám výber tých najhorších slovenských reklám:

1. Meranie tuku pre tatinkov

2. Upratovanie vchodov

3. Nedokonalé nôžky

Článok pokračuje na ďalšej strane:

Časť 1 / 2

Už ste čítali?

Barborka Palušová. / Jedna z posledných fotiek celej rodiny.

Namiesto stužkovej jej pripravovali pohreb. Barborka si nestihla splniť veľký sen, no darovala život

Počas svojho krátkeho života bola anjelik, ktorý všade rozdával…

List od neznámeho dievčaťa zmenil jeho život. Slovák Marián sa vo Vietname zaľúbil a našiel cestu ku káve

Mal som asi naivnú predstavu, že ľudia, čo robia s kávou, sú bohatí, spomína…

Fotograf Miroslav Ondruš a jeho snímka, ktorá ohúrila verejnosť.

Lesník Miroslav Ondruš stál zoči-voči bojujúcim medveďom: Keď odišli, zachvátila ma poľovnícka triaška

Medvedica zaútočila na medveďa a ten sa dlho spamätával z toho, čo sa vlastne…

Seriálový Juan s milovanou Broňou a ich spoločnou dcérkou / Mario Cimarro v Dobrých novinách a Dobrom rádiu

Nikdy nezabudne, ako na pláži uvidel krásnu Slovenku. Mario Cimarro spoznal Broňu po mnohých omyloch

Pozrela sa na mňa s tými svojimi úžasnými modrými očami, až sa…