Uznávaná psychologička o polročnom vysvedčení: Svojim trom deťom som vždy hovorila, že nejde o známky
Svojim trom deťom som vždy hovorila, že nejde o známky, ale o to, čo sa v škole učia, hovorí psychologička.
„Existujú však aj deti, ktoré „nezaberú, kým im netečie do topánok“. ... Tento prístup môže súvisieť s typom osobnosti, ktorý neustále optimalizuje, koľko úsilia vydá, aby mu to stálo za to. Také deti sa začnú viac učiť napríklad až pred prijímacími skúškami na strednú školu. Každopádne tresty v žiadnom prípade nič nevyriešia, som proti nim,“ podotýka psychologička s tým, že pod pojmom zlé vysvedčenie si jeden rodič predstaví trojky, ďalší jednu dvojku medzi jednotkami a tak sa najskôr treba zamyslieť nad tým, aké nároky na svoje dieťa kladiete.
Pozor si však treba dať aj na odmeny.
„Vysvedčenie by som nespájala s odmenami v štýle – keď budeš mať dobré známky, kúpim ti nový telefón alebo to lego, čo si praješ. Odmeny totiž nemajú pozitívny vplyv na učenie. Pokiaľ je to v silách dieťaťa, možno si kvôli odmene zlepší nejakú známku, ale nezvýši to dlhodobo jeho motiváciu k učeniu. Tá sa naopak odmenami stráca,“ uzatvára psychologička s tým, že je dokázané, že deti, ktorým ide o dobré známky, majú tendenciu sa vyhýbať náročnejším úlohám a venujú sa len tomu, čo im prinesie úspech, dobrú známku a teda odmenu.