Dvadsať rokov študovala životy úspešných detí: Rodičia, túto jednu zručnosť by ste ich mali naučiť
Psychologička ponúka štyri rady, ako deti naučiť dôležitú zručnosť.
3. Opravte dieťa tak, že veci objasníte
„Neoznačujte chyby červeným perom a nehovorte: ‚Zase zle, kamarát‘. Namiesto toho skúste zopakovať, preformulovať, zmeniť otázku, objasniť smer a prejsť si predtým naučené zručnosti,“ vysvetlila s dodatkom, že trénovať sa dá už s malými deťmi.
Keď malé dieťa ukáže na červené jablko a povie, že je modré, rodič by mohol povedať: „Áno, čučoriedky sú napríklad modré, ale toto je jablko a je červené.“ Je to podľa Pressmanovej účinnejšia veta, ako keď by ste povedali: „To nie je modré, zas si sa pomýlil, si nešikovný. Čo si sa nič nenaučil?“
2. Chváľte konkrétne
Ak chcete deti chváliť, podľa Pressmanovej by ste namiesto slov „dobrá práca“ mali konkrétne povedať, čo ste si všimli. Môžete si napríklad všimnúť ich úsilie, vytrvalosť, kreativitu alebo nezávislosť. „Nemusíte pochvalu ‚dobrá práca‘ vymazať zo svojho slovníka. Stačí pridať trochu viac podrobností a je to,“ vysvetlila. Zabrať môže aj pripomínanie deťom to, čo urobili správne aj v minulosti. V živej pamäti tak skôr budú mať svoje úspechy ako neúspechy.
1. Ukážte, že stratégia je dôležitá
„Pomôžte deťom nakresliť spojenie medzi akciou a úspechom,“ vysvetlila psychologička, podľa ktorej by rodičia mali deťom dokázať, že neúspech neznáme trvalý stav, ale je možné ho zmeniť, ak človek má stratégiu.
„Ak vaše dieťa napríklad odviedlo dobrú prácu pri napísaní eseje, pred ktorou si spravilo osnovu, môžete povedať – všimol som si, že si si napísal osnovu. Stavím sa, že to je jeden z dôvodov, prečo sa ti darilo tak dobre. Alebo možno budete musieť povedať – všimol som si, že si si neurobil osnovu. Môže byť naozaj ťažké napísať esej, keď nemáš osnovu. Skúsme jednu napísať spolu,“ uviedla jeden z príkladov Pressmanová. Podľa nej je dôležité, aby deti pochopili, že majú vždy možnosť na úspech.