NASA zaplatí dobrovoľníkom za to, že nebudú nič robiť, iba ležať
Iveta Bátrnová

NASA zaplatí dobrovoľníkom za to, že nebudú nič robiť, iba ležať

Ilustračné foto
Ilustračné foto — Foto: reprofoto/vice/AndrewIwanicki

Mať zaplatené za to, že ležíte v posteli a nič nerobíte? Znie to neuveriteľne, ale naozaj takéto zamestnanie existuje. Je to kvôli špeciálnym experimentom a hoci to znie extrémne jednoducho, je v tom nejeden háčik.

WASHINGTON 17. júna - Keď sa v zahraničných médiách objavili informácie o tom, že NASA ponúka dobre platené miesto za ničnerobenie, všetci spozorneli a tí najlenivejší jedinci už začínali hľadať formuláre, ako sa tam prihlásiť. Toto ničnerobenie však má presné podmienky, no získalo si mnohých nadšencov.

Najlepšia práca na svete?

Okrem fyzikov a rôznych iných odborníkov NASA ponúka 16-tisíc eur za to, že budete 70 dní ležať v posteli a nič nerobiť. Znie to ťažko uveriteľne, ale nie je to výmysel. NASA naozaj robí sériu experimentov, ktorá sa nazýva "Bed rest studies", na ktoré potrebujú dobrovoľníkov, ktorí budú iba ležať v posteli. Kvôli experimentu má pripravené špeciálne prístroje, no potrebuje niekoho, kto sa to na to podujme. Predstava ležania a ničnerobenie znie síce lákavo, ale predstavte si reálne dva či tri mesiace strávené takto.

Nie je to len tak zadarmo

Hoci sa to zdá byť ako maximálne jednoduchá práca, za ktorú dostanete pekný balík peňazí, požiadavky na uchádzača sú vysoké a napriek tomu, že sa zdá, že nebudete nič robiť a zarobíte, nebude to zadarmo. Jedinec, ktorý sa zúčastní experimentu, musí byť maximálne zdravý a byť fyzicky aj psychicky schopný túto úlohu zvládnuť. V podstate hľadajú niekoho, kto má fyzické aj psychické predpoklady ako astronauti, iba s tým rozdielom, že nebude nikam letieť a zostane tu na Zemi.

Je v tom "háčik"

Keď sa nad tým zamyslíte, ležať tri mesiace naozaj nie je len tak. Niekto by mohol oponovať, že to vydrží ako nič a že by sa z toho nezbláznil. No je to ťažká skúška aj pre organizmus. Cieľom štúdie je odhaliť efekty mikrogravitácie na ľudské telo, no počas takéhoto experimentu musí organizmus čeliť problémom podobným oslabeniu svalov. A nejde iba o pohodlné vylihovanie v posteli. Postele sú totiž naklonené a človek leží trochu hlavou nadol. Telové tekutiny sú tak nasmerované prednostne k hornej časti tela, čím sa navodzuje situácia pre podobné fungovanie kardiovaskulárneho systému aké nastáva vtedy, keď astronauti letia do vesmíru, kde nefunguje gravitácia.

Načo je to dobré?

Cieľom celého tohto testovania je to, aby NASA vedela dobre pripravovať astronautov do vesmíru a čo sa dá zistila už tu na zemi v experimenálnych podmienkach, aby sa neplytvalo drahocenným časom vo vesmíre a aby sa predišlo zbytočným chybám. "To čo sa deje počas tohto experimentu s fyziológiou testovaných jedincov a aký vplyv na to má cvičenie nám pomáha lepšia pripraviť a ochrániť astronautov, keď sú vo vesmíre," vysvetlil to Joe Neigut, projektový manažér v NASA, ktorého citoval portál ZME Science. Súčasťou výskumu je teda aj cvičenie v danej experimentálnej pozícii. Pod dohľadom je pritom srdce, kosti, svaly aj tráviaci systém pacienta.

Môžete si tam čítať, ale...

Experimentu sa už zúčastnilo viacero dobrovoľníkov, pretože tento projekt sa realizoval prvýkrát už v roku 2013. Jeden z jeho účastníkov, Andrej Iwanicki, pre portál VICE prezradil, aké to bolo."Okrem bolesti som sa naučil, že nie je možné vykonávať bežné každodenné veci, keď ste naklonený pod 6-stupňovým uhlom nadol," vysvetlil a priznal, že umývanie sa bolo poriadne náročné. "Čítanie kníh bolo vyčerpávajúce, keďže som musel mať ruky napnuté namiesto toho, aby som mohol nakloniť hlavu. A keď takto ležíte, je zvláštne aj používanie notebooku. Zakaždým, keď som si umýval zuby, myslel som si, že sa zadusím zubnou pastou," napísal a ako ešte doplnil, keď mal pastu potom vypľuť do pohára, zakaždým ju mal aj na lícach a brade. Nie je to teda také jednoduché, ako sa na prvý pohľad môže zdať. No ako všetky výskumy, aj tento má priniesť nové obohacujúce poznatky, ktoré by tentokrát mohli pomôcť pomôcť pri budúcich vesmírnych misiách.

Barborka Palušová. / Jedna z posledných fotiek celej rodiny.

Namiesto stužkovej jej pripravovali pohreb. Barborka si nestihla splniť veľký sen, no darovala život

Počas svojho krátkeho života bola anjelik, ktorý všade rozdával…

List od neznámeho dievčaťa zmenil jeho život. Slovák Marián sa vo Vietname zaľúbil a našiel cestu ku káve

Mal som asi naivnú predstavu, že ľudia, čo robia s kávou, sú bohatí, spomína…

Fotograf Miroslav Ondruš a jeho snímka, ktorá ohúrila verejnosť.

Lesník Miroslav Ondruš stál zoči-voči bojujúcim medveďom: Keď odišli, zachvátila ma poľovnícka triaška