Prečo hrá vo väčšine obchodov hudba? Je za tým veda
Niekedy si to ani neuvedomujeme, ale takmer v každej predajni hrá nejaká hudba. A nie je to náhoda. Aj hudba, ktorú zákazníkom púšťajú v obchode, má svoj význam. Viete, prečo je to tak?
LONDÝN 21. júna - Hudba hrá vo väčšine obchodov, no keď sa nad tým zamyslíte, pravdepodobne si poviete, že ju nejak zvlášť ani nevnímate. Samozrejme, každý si všimne, keď hrá jeho obľúbená pesnička, alebo naopak, keď hrá hudba, ktorú nemôže vystáť. Ale viete prečo nám vlastne púšťajú v obchodoch?
Vplyv hudby na zamestnancov
Hudba má na človeka veľký vplyv, a to aj v obchodoch, kedy si myslíme, že ju ani nevnímame. Táto hudba v pozadí má dokonca svoj názov a nazýva sa muzak podľa spoločnosti, ktorá dodáva hudbu do malobchodných predajní, v niektorých predajniach však počujeme klasické rádiá, no to na situácii nič nemení. Hudba do pozadia bola pôvodne vyvinutá za účelom zvýšenia produktivity práce pre zamestnancov tovární a hotelov. Malo to však opačný efekt, o aký sa snažili a zamestnanci si namiesto efektívnejšej práce začali do hudby spievať a tancovať. Potom prešla rôznymi úpravami tak, aby pracovníkov naozaj viedla k tomu, aby pracovali s väčším nasadením.
Zdržíte sa v predajni dlhšie
V obchodoch má hudba veľký význam v tom, že má navodiť príjemnú atmosféru počas vášho nakupovania, a tým vás má zdržať v obchode dlhšie. Čím dlhšie sa tam totiž zdržíte, tým viac toho pravdepodobne nakúpite, a cieľom obchodníkov je predsa to, aby ste viac míňali. Hudba vo vás má vyvolávať príjemné pocity, ktoré si s obchodom budete spájať a má vás naladiť na relaxáciu, aby ste spomalili a strávili viac času prezeraním produktov, skúšaním oblečenia a topánok alebo prechádzaním sa po obchode a nakladaním potravín do nákupného vozíka. A to sa deje bez toho, aby sme si to uvedomovali.
Hudba v reštauráciách
Odborníci na marketing ešte v roku 1982 uverejnili v Journal od Marketing štúdiu, ktorá dokazovala, že počas trištvrte roka boli tržby vyššie o 38% pri pomalšej hudbe, ako pri rýchlejšie hrajúcej hudbe. Zákazníci s to pritom vôbec neuvedomovali. Neplatí to však iba o obchodoch, hudba nám ovplyvňuje aj v reštauráciách. Podľa výskumu vo Veľkej Británii z roku 2003 ľudia minuli za večeru viac peňazí, keď hrala klasická vážna hudba, ako keď bola pustená popová hudba. Chceli tým poukázať na to, že nemá vplyv iba hudba samotná, ale aj hudobný žáner. Pre každý druh predajne či reštaurácie a občerstvenia sa však logicky nehodí rovnaký druh hudby, preto si vyberajú zväčša ten, ktorý sa najviac hodí k ich konceptu. Cieľom však je to, aby ste sa ako zákazníci cítili natoľko príjemne, aby ste u nich čo najviac nakúpili.
Rebel medzi obchodmi
Najväčší britský maloobchodný reťazec Marks & Spencer sa rozhodol napriek všetkému pre vážny krok. Tvrdí, že hudbu v pozadí vo svojich predajniach vypne. Chce tým vyjsť v ústrety svojim zákazníkom, ktorí vraj tvrdia, že radšej nakupujú v tichosti alebo iba pri nenápadnej hudbe s nerušivou a nevtieravou melódiou. Ktovie, ako to teda nakoniec dopadne, možno sa však naozaj rozhodli počúvať svojich zákazníkov, a práve keď im splnia ich želanie a ich predajňa bude skutočne tichá, tak sa budú cítiť príjemne a budú v nej viac a dlhšie nakupovať. Možno by taký výsledok nedosiahli ani za pomoci hudby.