Vyrobia ich za 20 eur, stoja 5-krát viac. Čo je na značkovej obuvi také drahé?
Kto chce kvalitné topánky, musí si priplatiť. Naozaj však funguje v tomto prípade priama úmera? Hlavne, keď sú výrobné náklady aj niekoľkokrát nižšie. Viete vlastne, prečo si za značkové tenisky tak priplácate?
BRATISLAVA 22. augusta - Pre niekoho je vlastnenie tenisiek športových značiek ako Adidas či Nike priam prestíž a je ochotný za ne zaplatiť aj trojcifernú sumu. No vedeli ste, že ich výrobné náklady sa pohybujú asi tak na úrovni dvadsiatich eur? Tak za čo vlastne zákazníci toľko platia?
Žiadny ohromný zisk
V obchodoch s oblečením či obuvou nájdete rôzne ceny. V niektorých sú veci šialene lacné, no často sa s nimi spája aj slabšia kvalita. Preto sú ľudia ochotní investovať do oblečenia a obuvi aj viac peňazí. Ak stoja tenisky príliš veľa, často si povedia, že predsa platia za značku. No nie je to celkom tak.
Samozrejme, ak sú výrobné náklady na úrovni 20 eur, je nemysliteľné, aby boli za takú cenu aj predávané. Treba totiž na nich aj zarobiť, no ak je výsledná cena aj päťnásobne vyššia, začína to byť podozrivé. Ak teda stoja tenisky značky Adidas napríklad 160 eur a výrobné náklady sú len 30 eur, jeden by si mohol myslieť, že zisk na nich predstavuje 130 eur. V skutočnosti však výrobcovia na nich zarobia len úbohé 2 percentá z konečnej ceny, tvrdí portál Solerview. Kde teda nastalo finančné vákuum?
Prvým základným nákladom je ten distribučný, teda, keď výrobok opustí továreň. Distribučné náklady sa však hromadia, pretože výrobky najprv musia doraziť z fabriky väčšinou loďou, odtiaľ nákladnou dopravou do skladov a odtiaľ zas do predajní. Značka však musí platiť aj poistenie v prípade nepredvídaných okolností. Netreba zabúdať ani na clo.
Ďalšími nákladmi je aj maloobchodná marža, čo predstavuje približne 50 percent z ceny výrobku. Ak topánky stoja 200 eur, 100 ide predajcovi. Už menej asi poteší fakt, že istá percentuálna čiastka ide aj na reklamu a propagáciu. Práve reklama je často hlavným hnacím motorom, ktorý ľudí prinúti si daný výrobok kúpiť. Navyše, maličkú čiastku predstavujú aj zmluvy so športovcami, ktorí dokážu na reklamách veľmi slušne zarobiť. Aby to však nebolo pre konečného zákazníka nespravodlivé, treba dodať, že istá časť zo sumy ide aj na na výdavky na technológie. Takže, ak značka tvrdí, že istá séria topánok má niektoré zo špeciálnych a kvalitných vlastností, môžete si aspoň povedať, že ste k tomu prispeli malou čiastkou.