Bezdomovcovi zmenili život fialové dvere. Kto tam vstúpi, vyjde ako nový človek
Mnoho ľudí si myslí, že bezdomovci sú hlavne starší ľudia, no v skutočnosti sa medzi nimi nachádza aj veľa mladých ľudí. Napríklad v americkom Denveri je mnoho bezdomovcov, ktorí majú len pár rokov po dvadsiatke. Našťastie, môžu dostať novú šancu, a to vďaka fialovým dverách, za ktorými sa nachádza prostredie plné ľudskosti a príležitostí. Podobne ako Ricky Beck, z ktorého je dnes celkom iný človek.
DENVER 4. októbra - Mladí bezdomovci, ktorí majú len niečo po dvadsiatke, nie sú napríklad v takom Denveri, bohužiaľ, ničím výnimočným, hoci ťažko povedať, že je to len ich chyba. Často skončia na ulici vinou toho, že nemajú žiadne zázemie. Tak či onak, existuje tam kaviareň s fialovými dverami, ktorá im dáva druhú šancu a snaží sa ich začleniť do spoločnosti, aby mohli žiť ako ostatní ľudia. Jedným z bezdomovcom, ktorí už mali tú česť s kaviarňou, je aj mladík Ricky Beck.
Každý človek má neprekonateľnú cenu
Kaviareň má príznačný názov Purple Door, v preklade Fialové dvere, a za jej dverami sa skrýva celkom iný svet. Táto kaviareň totiž poskytuje bezdomovcom zamestnanie, takže bezbrehé potulovanie sa po uliciach pre nich končí. Namiesto toho robia zmysluplnú prácu a rozvíjajú sa. Napríklad prostredníctvom 52-týždenného učebného plánu, ktorý ponúka zamestnancom praktické zručnosti z oblasti ekonomiky a hospodárenia, ale zároveň ich učí, ako zlepšiť svoje fyzické, duševné a emocionálne zdravie. To si pochvaľuje aj Ricky, ktorý v kaviarni našiel prácu a vďaka tomu sa začlenil do života. „Toto je to, na čo som čakal. Naučil som sa komunikačným schopnostiam, trpezlivosti i viere v sám seba,“ uviedol pre kanál. Denver 7.
Ako uvádza kaviareň na svojej webovej stránke, jej hlavnou misiou je kultivovať život mládeže a mladých dospelých bez domova pomocou zmysluplného zamestnania. Názov kaviarne i farba dverí pritom nie sú náhodné. „Náš názov vychádza skutočnosti, že z historického hľadiska je fialová farba farbou kráľovskej hodnosti a my sme skutočne presvedčení o tom, že každý človek, bez ohľadu na jeho postavenie v živote, má neprekonateľnú cenu a hodnotu a zaslúži si, aby sa s ním zaobchádzalo kráľovsky,“ vysvetlili tvorcovia projektu.
Svojím jedinečným prístupom k podnikaniu, ktorý nie je založený výhradne na zisku, takto podali majitelia pomocnú ruku už mnohých mladým ľuďom bez strechy nad hlavou. Jednou z nich aj 23-ročná Jenna Williamsová. Tá je skvelým príkladom toho, ako sa dokáže človeku zmeniť v Purple Door život. Po tom, čo tam pôsobila a prešla kompletným učebným plánom, sa zamestnala v sieti známych kaviarní Starbucks. Vďaka tomu si dokáže platiť strechu nad hlavou sama a rozumne hospodáriť. „Purple Door mi dalo šancu ako nikto iný,“ povedala pre NBC 9. Podľa nej je tento projekt presne tým, čo deti z ulice tak veľmi potrebujú. Okrem šance na normálny život a prácu získajú aj vedomosti ohľadom financií, hospodárenia či iných praktických vecí, čo si pochvaľuje aj Jenna.
Pomáhajú aj v Bratislave
Podobný koncept pritom funguje aj na Slovensku vďaka bratislavskej kaviarni Dobre&Dobré. „Kaviareň vznikla ako projekt občianskeho združenia Vagus. Poskytuje prácu ľuďom, ktorí stratili domov, ale nestratili chuť žiť. Každým svojím návratom pomôžete ľuďom bez domova, ktorí vás s láskou a s nadšením obslúžia, vrátiť sa späť do života,“ opisuje kaviareň význam svojho konceptu a apeluje tým na zákazníkov, od ktorých všetko závisí. Ľudské projekty, ktorých tvorcovia nemajú pred sebou len vidinu peňazí, ale skutočnej pomoci, preto môžu vzniknúť skutočne všade a je skvelé, ak ani zákazníci nemajú predsudky, ale tiež sa podieľajú na tom, aby ľudia v núdzi našli svoju druhú šancu a odrazili sa od dna.