Najstarší pevný most v Bratislave otvorili pred 130 rokmi
Viac ako osem desiatok rokov bol jediným mostom, ktorý spájal ľavý a pravý breh Dunaja v Bratislave.
Bratislava 29. decembra (TASR) – Viac ako osem desiatok rokov bol jediným mostom, ktorý spájal ľavý a pravý breh Dunaja v Bratislave. Most Františka Jozefa, Štefánikov most, Most Červenej armády a od roku 1990 Starý most počas storočí menil názov aj podobu. V stredu 30. decembra uplynie 130 rokov od slávnostného otvorenia najstaršieho bratislavského mosta.
Prvé písomne doložené zmienky o prvých dvoch drevených vojenských mostoch na území dnešnej Bratislavy pochádzajú z druhej polovice 13. storočia. Mesto po stáročia túžilo po pevnom moste, pretože rôzne drevené, pontónové, kyvadlové či loďkové mosty, po ktorých sa dovtedy cez Dunaj prechádzalo, nemohli pri veľkej vode či počas zimy zabezpečiť nerušenú premávku.
Slávnostné otvorenie cisárom Františkom Jozefom I.
Spoločné želanie sa stalo skutočnosťou až v roku 1889, kedy sa 12. augusta začala stavba pevného oceľového mosta, o čo sa významne pričinil minister dopravy a obchodu Gábor Baross (Gabriel Baroš). Nové dielo slávnostne otvoril 30. decembra 1890 cisár František Jozef I. a most niesol aj meno panovníka.
Nová pýcha mesta mala dĺžku takmer 459 metrov a stála na mohutných kamenných pilieroch, ktoré boli vytesané v Devínskej Novej Vsi. Celkové náklady na stavbu mosta, ktorý výrazne oživil hospodársky, dopravný a obchodný ruch v meste, dosiahli takmer dva milióny zlatých.
Nemci most vyhodili do vzduchu
Čoskoro bola vedľa cestného mosta dokončená aj železničná časť, ktorú osadili na spoločných pilieroch s cestným mostom. Fyzicky však išlo o dve samostatné konštrukcie. Od roku 1891 teda po tomto moste jazdili aj vlaky medzi Bratislavou a Petržalkou a ďalej do Hegyeshalomu a po roku 1897 aj cez Parndorf až do Šopronu.
Viac si môžete prečítať na ďalšej strane.