Nové Mesto vymyslelo zaujímavý spôsob, ako sa zbaví vrakov na parkoviskách
Proti dlhodobo stojacim vozidlám na verejných parkoviskách, zbytočne zaberajúcich parkovacie miesta, teda proti vrakom, nepojazdným a nevyužívaným autám sa rozhodlo bojovať aj bratislavské Nové Mesto.
Bratislava 18. marca (TASR) – Proti dlhodobo stojacim vozidlám na verejných parkoviskách, zbytočne zaberajúcich parkovacie miesta, teda proti vrakom, nepojazdným a nevyužívaným autám sa rozhodlo bojovať aj bratislavské Nové Mesto.
Vyplýva to zo zmeny všeobecne záväzného nariadenia (VZN), ktorú vo štvrtok schválilo miestne zastupiteľstvo. Mestská časť dopĺňa novú sadzbu dane za užívanie verejného priestranstva. Jej sadzba bude 1,80 eura za štvorcový meter na deň. VZN nadobúda platnosť 1. mája.
„Navrhujeme zavedenie tejto sadzby dane vzhľadom na všeobecný problém s nedostatkom parkovacích miest v mestskej časti, ktorý ešte komplikuje státie nepojazdných vozidiel na verejných priestranstvách,“ uvádza sa v dôvodovej správe materiálu. Inšpiráciou pre samosprávu sú pozitívne skúsenosti iných miest na Slovensku, v ktorých sa po zavedení takejto dane značne znížil ich počet na verejných priestranstvách.
Kedy sa to týka daného auta?
Nová sadzba dane sa týka motorového vozidla na verejnom priestranstve v prípade, ak je bez evidenčného čísla, prípadne trvalo alebo dočasne vyradené z evidencie vozidiel. Ide však aj o vozidlo, ktoré je zjavne nepojazdné, poškodzuje alebo ohrozuje životné prostredie, alebo narušuje estetický vzhľad obce či osobitne chránenej časti prírody a krajiny.
K spoplatneniu „zaparkovania“ takýchto vozidiel pristúpila pred časom aj mestská časť Ružinov. Poslanecký zbor v tomto prípade schválil sadzbu dane vo výške 1,20 eura za štvorcový meter na deň. „Cieľom je, aby si majitelia takýchto vozidiel nerobili z verejných parkovísk odstavné plochy pre vozidlá, ktoré väčšinou nie sú spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách,“ uviedla vtedy pre TASR miestna poslankyňa a spracovateľka materiálu Michaela Biharyová,.
Poukazuje na to, že za zabratie verejného priestranstva sa platí napríklad aj pri stavbe lešenia pri zatepľovaní, či pri pristavení kontajnera. Problémom je tiež zdĺhavé riešenie pri odstraňovaní takýchto vozidiel. Mestské časti sa VZN inšpirovali Banskou Bystricou, Žilinou alebo Liptovským Mikulášom.