Vonku stále prší? Nevadí! Spoznať krásy Slovenska môžete aj z vlaku
Mám 9 oblúkov a som postavený z tehál. Kto som?
BRATISLAVA 22. mája - Prvá železničná trať na Slovensku vyrástla ešte v 40. rokoch devätnásteho storočia. Bola to trať z Bratislavy do Svätého Jura s celkovou dĺžkou približne 15 kilometrov. Vtedy išlo ešte o konskú železnicu, kde práve kone poslúžili ako hnací motor. Posuňme sa však o 180 rokov ďalej. Dnes máme na Slovensku niečo cez 70 tratí a viac ako 230 železničných staníc.
Za ten čas tu stihli vzniknúť lokácie, v ktorých sa obyčajná doprava vlakom mení na nezabudnuteľný zážitok. Niektoré vlaky prechádzajú cez rôzne viadukty, rieky či jazerá ale tiež aj po veľmi zaujímavých historických mostoch. Najdôležitejším však stále ostáva to, čo vidíte vy priamo z okna počas jazdy. Lesy, hory či rieky. Niektoré miesta stoja naozaj za to a my vám prinášame zoznam tých najzaujímavejších a najkrajších.
Banská Bystrica – Horná Štubňa
Táto trať je naozaj unikátna aj keď ju prejdete približne za 35 minút. Ide o jedinečnú priamu cestu lesom, kde vás počas jazdy budú neustále sprevádzať lesné výhľady a vy budete mať miestami pocit, že v jednom takom lese naozaj ste. Jar, leto, jeseň, zima – každá sezóna má čo ponúknuť. To však zďaleka nie je všetko.
Cesta ponúka ešte aj inú zaujímavosť. Slovenské trate majú dokopy 76 tunelov. A teraz pozor. Dvadsaťdva z nich je umiestnených len na tejto trati. Tento neskutočný počet tunelov vám dá každých pár minút vydýchnuť od lesných výhľadov celkom intenzívnou a aj pomerne dlhou tmou. Aby vôbec niečo podobné bolo možné zrealizovať, museli tu v minulosti prebehnúť rôzne merania, keďže ide o veľmi kopcovitú oblasť. Nakoniec sa ale všetko podarilo a dnes si užívame na tejto trati celkovú dĺžku viac ako 12 kilometrov tunelov, čiže takmer tretinu celej trate.
Poslednou zaujímavosťou tohto spojenia je pätkilometrový Čremošniansky tunel. Áno, uhádli ste, na Slovensku je najdlhší.
Červená skala – Margecany
Tak toto je naozaj cesta Slovenským rajom. Mnohí vám povedia, to je ona, tá najkrajšia vlaková trasa na Slovensku. My rozhodne nič namietať nebudeme. Je založená na základoch dávneho spojenia Uhorska s Ostravskom. Po spojení Československa zákon stanovil novú oblasť, takzvanú Stredoslovenskú transverzálu, kde mal okrem novej trate za 300 miliónov slovenských korún vzniknúť aj nový život. Stavba tejto trate si vyžadovala aj niekoľko úprav koryta rieky Hnilec.
Cesta opäť očarí svojim zasadením do prírody. V rukáve má ale tých zaujímavostí viac. Celá trať má 271 mostov a viaduktov. A práve tie robia z tejto trasy taký nezabudnuteľný zážitok. Hovoríme o Telgártskej slučke, ktorá je súčasťou tejto trate. Na nej sa nachádza napríklad Telgártsky viadukt, ktorý je prvý klenutý betónový most, aký bol na Slovensku postavený a je tiež aj najvyšší.
Na tejto trase je aj Chmarošský viadukt, ktorý je rozdelený až deviatimi oblúkmi. V tomto prípade by bolo najlepšie pozrieť si most z diaľky, no zaujímavý výhľad poskytne, aj keď ním prechádzate vlakom.
Poslednou, no nie menej zaujímavou je Palcmanská maša, obrovská vodná nádrž, naprieč ktorou je postavená železničná trať. Vám sa teda počas jazdy stane, že nevidíte vodu len z jednej strany, ale aj z tej druhej.
Poprad tatry – Štrbské pleso
Táto trasa pre mnohých nepotrebuje žiadne ďalšie vysvetľovanie. Väčšina z nás ňou minimálne raz už išla a pre turistov je zaručene najpopulárnejšia. Veď toto je tá trasa, kde máte priamy výhľad na naše krásne slovenské dedičstvo, Vysoké Tatry. Počas tejto trasy uvidíte hneď niekoľko tých najväčších štítov. Aj vrátane tých dvojtisícoviek.
V tomto prípade vám určite odporúčame pozrieť aj video z trasy, nakoľko závidíeť sa dá hlavne rušňovodičovi, ktorý má ešte krajší výhľad ako cestujúci. Jazda trvá približne hodinu a prišli sme na to, že najlepšie ju vystihuje takýto opis – horské dobrodružstvo. Trať možno začína dychberúcim výhľadom na Tatry, no ešte zaujímavejšia začína byť, čím ste k Tatrám bližšie. Od polovice trate vás už bude sprevádzať len horská príroda.
Považská bystrica – Púchov
Táto trasa vás možno v zozname prekvapí. Ide o najnovšie zmodernizovanú trať na Slovensku. A navyše jej stavba bola aj tá celkovo najnáročnejšia v histórií našich železníc. Okrem dvoch nových tunelov zaujme však niečím celkom iným.
Tentokrát nie viaduktami, ale klasickými mostami, vďaka ktorým vie vlakové spojenie zdolávať ako váh, tak aj inundačný kanál v Púchove a najmä Vodné dielo Nosice. Výsledok je akýmsi spojením krásnej prírody a moderných technológií. V jednom bode ide z tunelu rovno na vodu. A to podľa nás stojí za to.
Štrba – Štrbské pleso
Ak chcete zažiť trochu dobrodružstva, tak vystúpte na železničnej zastávke Štrba. Z nej sa viete vďaka ozubnicovému vlaku, takzvanej „zubačke“, dostať až na Štrbské pleso. Ide vlastne o úplne prvú turistickú ozubnicovú trať, dlhú takmer 5 kilometrov, ktorá ponúka aj celkom vysoké stúpanie.
Túto trať odporúčame obzvlášť v zime, pretože snežná atmosféra dodáva tomuto tatranskému prostrediu úplne nový rozmer. Keď sa pozeráte na lesné stúpanie okolo vás, príde vám táto vlaková trať ako taký malý zázrak. V zápätí vám však realitu opäť pripomenie ikonické klikanie ozubcov. Hore ste pritom približne za 15 minút.