Náš zákazník, náš pán: Baťa vytvoril obuv dostupnú pre všetkých. Pri podnikaní nikdy nemyslel len na seba
Baťa patrí medzi najznámejšie svetové značky pochádzajúce z Československa. Tomáš Baťa sa stal nie len podnikateľským fenoménom, ale najmä predstaviteľom „kapitalizmu s ľudskou tvárou".
Príbeh geniálneho podnikateľa so srdcom na správnom mieste je českou obdobou Henryho Forda či Steva Jobsa. Tomáš Baťa pred viac ako sto rokmi premenil malú rodinnú obuvnícku dielňu na globálne impérium, ktoré obúva ľudí z celého sveta až dodnes.
Obuvníctvo, rodinná tradícia
Rodina Baťovcov bola s topánkami spojená už odjakživa. Prvá zmienka o istom obuvníkovi Lukášovi Baťovi pochádza dokonca z roku 1667. Tomáš, tretie dieťa Antonína Baťu, sa narodil v apríli 1876 a už ako šesťročný začal v Zlíne z kožených odrezkov vyrábať topánky pre bábiky. Vyrobiť ich mu trvalo celý deň, no bol celý bez seba, keď ich dokázal predať za pár grajciarov na trhu. Už vtedy bolo jasné, že sa Tomáš vydá v rovnakých obuvníckych šľapajach ako jeho otec, starý otec aj pradedo.
Ako 12-ročný ovládal už takmer všetko, čo ho otec naučil a topánky vedel nie len vyrábať, ale hlavne predávať. Sám však vedel, že sa toho môže naučiť oveľa viac, preto zamieril do Viedne, kde získal v obuvníckej profesii ďalšie cenné skúsenosti. V roku 1894 Tomáš s bratom Antonínom a sestrou Annou získali od svojej zosnulej matky veno v hodnote osemsto zlatých, s ktorými si v Zlíne založili obuvnícku živnosť. Vedúcim živnosti bol Antonín, pretože Tomáš nebol ešte plnoletým, hoci to bol on, kto firmu naozaj riadil.
Súrodenci Baťovci na začiatku vyrábali tradičnú valašskú prešívanú obuv. Na prácu si zamestnali desiatich robotníkov, ktorí mali fixnú pracovnú dobu, za ktorú dostávali pravidelnú týždennú mzdu. Takýto prístup bol v tom čase viac ako neobvyklý a veľmi priekopnícky. Riadenia malej firmy sa chopil Antonín, ktorý ich však pomaly privádzal ku krachu. Keď Antonín odišiel na vojnu, podniku sa naplno ujal Tomáš, ktorý robil všetko preto, aby podnik ostal nažive.
Na scénu prichádzajú baťovky
Z krachu firmu vyviedol Tomáš s novým typom plátennej obuvi, dnes už známymi baťovkami, ktorými sa naštartoval úspešný príbeh firmy Baťa. Drahú kožu nahradil lacným plátnom, a keď s nimi v roku 1897 prišiel na trh, ľudia mu skoro odtrhali ruky. Baťovky boli nie len o polovicu ľahšie ako bežné topánky, ale mohli si ich kúpiť aj tí, ktorí si koženú topánku nemohli dovoliť. Vďaka mechanizácii, efektívnym technológiám a materiálu, ponúkal Baťa prvé topánky za štvrtinu bežnej ceny.
Článok pokračuje na ďalšej strane: