Šéfovia im po pracovnej dobe musia dať pokoj. Európska krajina zaviedla právo na odpojenie
V Európe nejde o žiadnu novinku.
Zdvíhanie šéfových telefonátov po pracovnej dobe či odpovedanie na správy, aj keď by ste si dávno mali užívať osobné voľno - to je nepríjemné pre množstvo ľudí. A zatiaľ čo v našich končinách sa stále vedie diskusia o tom, ako k týmto situáciám pristupovať, Belgičania to vyriešili po svojom. Od 1. apríla zaviedli tzv. „právo na odpojenie“.
Predchádzanie stresu
„Žijeme v spoločnosti, ktorá je šialene poprepájaná a každý očakáva, že budete reagovať rýchlo. Ak sú ale jasne určené pravidlá, zamestnanec si môže vydýchnuť. Už vie, že nie je povinný byť k dispozícii,“ cituje portál TV Noviny expertku HR Francine Dolcimascoloovú.
Od apríla tak belgickým spoločnostiam, ktoré zamestnávajú viac ako 20 ľudí, pribudla nová povinnosť. Majú stanoviť, v akých hodinách zamestnanci telefóny zdvíhať musia a kedy nie. „Uvedomte si, že v dnešnej dobe vás ľudia môžu kvôli práci kontaktovať telefonicky, ale aj sms-kou či cez aplikácie. Všade ste dosiahnuteľný a to môže byť stresujúce,“ vysvetlil zástupca odborov Raymond Docquier.
Ochrana súkromia
Tzv. právo na odpojenie, ako ho nazvala belgická vláda, je teda zákonné právo byť offline alebo nedostupný mimo pracovného času, takže ľudia sa môžu doslova odpojiť od svojej práce a zamestnávateľa. Jeho cieľom je predchádzať vyhoreniu zamestnancov a pomôcť im nájsť rovnováhu pracovným a rodinným životom.
V Európe pritom nejde o žiadnu novinku, ako prví s nápadom prišli Francúzi. Tí ho však nazývajú právom na oddych. Po napätej situácii po pandémii a nárastu práce z domu však k podobnému zákonu pristúpili aj Taliani, Španieli, Íri či Portugalčania. „Ľudia pracovali z domu, boli stále na telefóne. Často mali pocit viny, keď nezareagovali dosť rýchlo na mail alebo neprijatý hovor,“ doplnil účtovník Olivier Ancia.