Lenka Hrúzová o lesných škôlkach: Dieťa sa nenaučí pracovať s rizikom, ak nie je prítomné
Činnosť lesných klubov si rozhodne netreba predstavovať tak, že sa deti celé dni len hrajú v blate.
Ako sa vyvíja situácia na Slovensku?
Na Slovensku prvé detské lesné kluby začali vznikať okolo roku 2010. V súčasnosti ich naša asociácia, založená v roku 2017, združuje 40. Vieme, že na Slovensku existujú aj ďalšie, ich presný počet zatiaľ nepoznáme. Najviac detských lesných klubov je v Bratislave a okolí, nájdete ich však aj inde: v Trenčíne, Žiline, Banskej Bystrici, ale aj na Orave, Liptove či východnom Slovensku. Aktuálny stav je taký, že na Slovensku neexistuje legislatíva, ktorá by reflektovala výchovu a vzdelávanie detí v prírode. Okrem krátkodobých podujatí, ako sú napríklad letné tábory. Aj preto na podnet piatich zakladajúcich lesných klubov vznikla ADLK. Všetci sme pociťovali potrebu výmeny skúseností a spájania sa za účelom spoločného hájenia svojich záujmov.
Prečo je to na Slovensku problém?
Lesné škôlky či kluby u nás nie sú zaradené do siete škôl a školských zariadení. Keďže naše zázemia sa nachádzajú v lese či v jeho tesnej blízkosti, nie je možné zabezpečiť klasické veľké škôlkárske budovy, ktoré by spĺňali náročné hygienické normy. V susednej Českej republike sa pred pár rokmi podarilo dosiahnuť zmenu legislatívy a lesné materské školy sa tam stali oficiálnou súčasťou vzdelávacieho systému. Na takejto zmene aktuálne pracujeme aj my v ADLK.
Sú na Slovensku nastavené spoločné štandardy, ktoré by mal lesný klub spĺňať?
Na príprave štandardov aktuálne pracuje tím zastrešený ADLK. Určite ale môžeme zadefinovať základné princípy: výchova a vzdelávanie v každodennom kontakte s prírodou, pobyt vonku za každého počasia, malá skupina detí s dvoma učiteľkami, ktoré sú často nazývané aj sprievodkyne. Taktiež je pre nás nosná vedomá práca s rizikom, dostatok času na slobodnú hru, budovanie komunity spoločne s rodičmi. Dobrý lesný klub má svoj vzdelávací program a ďalšie dokumenty, ktoré zabezpečujú jeho hladké fungovanie.
Čím je lesná škôlka iná ako klasická materská škôlka?
Hlavným odlišovacím prvkom je, že deti chodia každý deň do prírody, najčastejšie do lesa. Takmer za každého počasia, okrem nebezpečných poveternostných situácií. Väčšinou sú to malé skupiny detí od 12 do 16 detí. Typickou je aj spomínaná práca s rizikom. Základnou premisou je to, že bez prítomnosti rizika sa dieťa nemôže naučiť s ním pracovať, vyhodnocovať ho. Samozrejme, vždy je našou úlohou zaistiť, aby toto riziko bolo primerané a tiež prínosné. Malá skupina detí nám umožňuje budovať si s deťmi naozaj kvalitné vzťahy a zároveň k ich potrebám pristupovať individuálne. Lesné kluby sú často komunitné projekty rodičov a učiteľov, ktorí majú chuť vykročiť z dobre známej zóny klasického školského systému. Buduje sa tu rodinné prostredie, kde ľudia vytvárajú medziľudské vzťahy presahujúce oblasť škôlky a tvoria súdržnú komunitu.
Keďže lesné škôlky zatiaľ nepatria do školského systému, aké sú poplatky pre rodičov?
Článok pokračuje na ďalšej strane: