Lenka Hrúzová o lesných škôlkach: Dieťa sa nenaučí pracovať s rizikom, ak nie je prítomné
Činnosť lesných klubov si rozhodne netreba predstavovať tak, že sa deti celé dni len hrajú v blate.
Keďže lesné škôlky zatiaľ nepatria do školského systému, aké sú poplatky pre rodičov?
Poplatok za lesný klub môže byť rôzny. Veľmi to závisí najmä od geografického umiestnenia. Situácia v Bratislave a okolí je rozhodne iná ako situácia na Orave, Liptove či v Rimavskej Sobote, kde taktiež máme svojich členov. Mnohé kluby sa snažia hľadať aj iné spôsoby financovania, píšu granty, realizujú crowdfundingové výzvy. Keďže však nie sme súčasťou siete škôl a štát našu činnosť nijako nepodporuje, je pravdou, že väčšina finančnej záťaže je na pleciach rodičov.
Existujú rôzne výskumy ako príroda vplýva na človeka. Aký vplyv má na detský vývoj?
Rozhovor o tejto téme rada začínam výrokom Garyho Snydera, amerického esejistu, básnika a aktivistu: „Príroda nie je miesto, ktoré by sme mali navštíviť. Je to domov“. Takže mojim zámerom je, aby sme na pobyt v prírode nepozerali ako na nejaký benefit, vec „navyše“, ale ako na dôležitú, až nevyhnutnú, súčasť detstva a života. Podobne o tom píše aj Richard Louv, autor knihy Last Child in the Woods, ktorý hovorí dokonca o „poruche osobnosti z nedostatku kontaktu s prírodou“. Ale áno, žijeme v spoločnosti, ktorá je často založená na dátach a naozaj mnohé výskumy sa tejto téme venujú.
Mnohé deti dnes majú rôzne poruchy osobností a správania, mohol by im pobyt v lese pomôcť, prípadne tomu predchádzať?
V dnešnej dobe je často spomínaný pojem ADHD. V jednom z výskumov naordinovali výskumníci deťom ako liečbu dvadsaťminútovú prechádzku v troch rôznych prostrediach - prírodný park a dve mestské prostredia. Každé dieťa absolvovalo liečebné prechádzky vo všetkých troch typoch prostredia v náhodne zvolenom poradí, v týždňových odstupoch medzi prechádzkami. Bezprostredne po prechádzke robili testy pozornosti. Efekt tejto liečby bol prekvapivo veľký. Dokonca porovnateľný s účinkami liekov. Deti sa lepšie koncentrovali po prechádzke v parku než po zrovnateľnej prechádzke v centre mesta či v bytovej zástavbe.
Výborným zdrojom k tejto téme je kniha Deti vonku v prírode - ohrozený druh?, ktorú napísal Petr Daniš a zhrnul v nej viac ako 100 rôznych výskumov, ktoré sa týkajú rôznych oblastí. Fyzického a psychického zdravia, emocionálnej pohody, učenia, vzťahu k prírode. Jednoducho zhrnul rôzne poznatky, ktoré k tejto téme máme, resp., ktoré boli k dispozícii v roku 2016, kedy publikácia vyšla. Je voľne stiahnuteľná na internete.
Staršie ročníky zažili detstvo v prírode. Je lesná škôlka návratom k prirodzenosti?
Článok pokračuje na ďalšej strane: