Lenka Hrúzová o lesných škôlkach: Dieťa sa nenaučí pracovať s rizikom, ak nie je prítomné
Činnosť lesných klubov si rozhodne netreba predstavovať tak, že sa deti celé dni len hrajú v blate.
Staršie ročníky zažili detstvo v prírode. Je lesná škôlka návratom k prirodzenosti?
Kontakt s prírodou v detstve má preukázateľnú súvislosť s enviromentálne zodpovedným správaním v dospelosti. A stále jasnejšie je, že potrebujeme viac ako len informácie. Potrebujeme budovať schopnosť detí vnímať a citlivo pristupovať k prírode, k jej zdrojom a hodnotám. Vybudovať si vzťah k prírode spoza okna nie je možné. Je to proces, ktorý sa musí odohrávať priamo v prírode; teda v lesoch, na lúkach, pri riekach. Je to proces plný objavovania, voľnej hry a možností. Veríme, že lesné škôlky ponúkajú deťom práve takéto detstvo a prirodzene rozvíjajú environmentálnu citlivosť u detí.
Na akých miestach lesné kluby vznikajú?
Lesné kluby najčastejšie vznikajú na okraji obce, v blízkosti lesa, v rámci mesta tiež pri mestských lesoparkoch. Dôležité je, aby prírodné prostredie bolo v pešej vzdialenosti, ktorú deti môžu bez problémov prejsť. A tiež, aby ponúkané prírodné prostredie bolo dostatočne veľké a rôznorodé, aby ponúkalo širokú škálu možností. Typicky k zázemiu patrí aj okolitý pozemok, ktorý ponúka deťom široké možnosti využitia, od hier po prácu v záhradke.
Čo všetko môžu deti v lesnej škôlke zažiť?
Veľa času v rámci dňa vyčleňujeme voľnej hre a tam je celkom na fantázii detí, čo môžu zažiť. Lozenie po stromoch, skákanie do kaluží, práca s prírodnými materiálmi, hry s vodou a v potoku. Niektoré lesné kluby majú aj svoje zvieratká, napríklad zajace. Deti si v lese radi stavajú „domčeky“ z konárov, spoznávajú a ochutnávajú jedlé plody a rastliny, skúmajú stopy zvierat. Ale napríklad aj oddychujú, hojdajú sa, zavesené v hojdacej sieti.
Taktiež do lesa prinášame aj tie viac „bežné“, škôlkárske činnosti. Môžeme tu hrať divadlo, maľovať, trénovať rôzne zručnosti ale aj počítať či trénovať grafomotoriku. V uplynulých rokoch sme sa v rámci Asociácie celkom intenzívne venovali podpore prípravy predškolákov v lesných kluboch. Tie činnosti sú naozaj rôzne a rozhodne si to netreba predstavovať tak, že sa deti celé dni len hrajú v blate.
S čím musia rodičia rátať, keď dávajú dieťa do lesnej škôlky?
Dôležité je, aby rodičia ladili s našim konceptom. Vzhľadom na každodenný pobyt v prírode, za každého počasia, treba rátať napríklad s tým, že dieťa bude potrebovať vhodnú výbavu do každého počasia čiže nepremokavé oblečenie, gumáky, náhradné oblečenie. Okrem praktických vecí by rodičia mali rátať s tým, že možno budú mať doma odvážne dieťa s dobrodružnou povahou a s pozitívnym vzťahom k prírode. Rátať by tiež mali s tým, že lesný klub je komunitný projekt. Pozývame rodičov na slávnosti a brigády, na spoločné výlety či opekačky, rodičia sa často aj prakticky zapájajú do chodu lesného klubu.
V lese je veľa nástrah, majú učiteľky kurz prvej pomoci, prípadne čo musia ovládať a mať so sebou v batohu?
Článok pokračuje na ďalšej strane: