FOTO: Milovali ho aj McCartney a Sting. Nič podobné ako legendárny Concorde sme tu už nemali
Vyradili ho nielen vysoké náklady na prevádzku, ktoré prevyšovali zisky leteckej spoločnosti, ale dopomohla k tomu aj tragická nehoda z roku 2000.
Concorde mal elegantnú štíhlu konštrukciu s krídlami tvaru delta a charakteristický špicatý nos. Poháňali ho štyri prúdové motory Rolls – Royce/SNECMA Olympus 593 s prídavným spaľovaním. Pri rozpätí krídel meralo 25,4 metra a jeho dĺžka bola viac ako 60 metrov.
Rekordný prelet
Atlantik prekonal za tri a pol hodiny vo výške viac ako 18 kilometrov a rýchlosťou 2150 až 2300 k/h, čo je približne dvojnásobok rýchlosti zvuku (2M). Rekordný prelet sa Concordu podaril 7. januára 1977, keď trasu ponad Atlantik zvládol pod 2 hodiny a 53 minút. Let okolo sveta absolvoval za 29 hodín a 59 minút.
Počas 27-ročnej prevádzky pristál Concorde vo viac ako 250 destináciách vrátane Prahy a Bratislavy. Najčastejšie z Paríža a Londýna lietal do New Yorku, ale aj do Ria de Janeira, Bahrajnu a na Barbados.
Pristával aj v Bratislave
V metropole Slovenska pristával Concorde v období od konca roku 1990 do 1. januára 1995. Išlo o charterové lety pre bohatšiu britskú klientelu, ktorá chcela stráviť Silvestra v neďalekej Viedni.
Po viac ako 25 rokoch prevádzky si Concorde vybudoval povesť najbezpečnejšieho lietadla. Toto výrazne narušila tragická havária z 25. júla 2000, pri ktorej zahynulo 113 ľudí. Nehoda a stále väčšie náklady viedli napokon k ukončeniu prevádzky tejto nadzvukovej pýchy.
Viac si môžete prečítať na ďalšej stránke.