Dobré noviny
Lietadlu odpadlo čelné sklo a kapitán z neho trčal ako handrová bábka. Vydesení pasažieri prežili nemožné
Simona Gálová
Simona Gálová

Lietadlu odpadlo čelné sklo a kapitán z neho trčal ako handrová bábka. Vydesení pasažieri prežili nemožné

Rekonštrukcia letu 5390.
Rekonštrukcia letu 5390. — Foto: Reprofoto/Air Disasters, National Geographic

Silný vietor kapitána hádzal zo strany na stranu a v obrovskej výške začal v riedkom vzduchu strácať vedomie.

Desiateho júna 1990 panovalo krásne ráno a posádka letu 5390 očakávala, že lietadlo s 81 dovolenkármi má pred sebou príjemnú cestu z britského Birminghamu do španielskej Malagy. Kapitán Tim Lancester a štyri letušky a stevardi spolupracovali celé roky a toto mal byť let ako každý iný. Jediným novým členom posádky bol druhý pilot Alistair Atchison. Nikto z nich nevedel, že sa stanú aktérmi drámy, aká nemala obdobu.

Vložený príspevok z Facebooku: https://www.facebook.com/photo/?fbid=1416263885362684&set=a.1379265245729215

Vyfúklo mu dvere z rúk

Bolo 13 minút po štarte, keď lietadlo dosiahlo výšku päťtisíc metrov. Letušky začali roznášať pitie a piloti si plánovali dať teplý čaj. Obaja si odopli bezpečnostné pásy a kapitán Lancester si rozopol aj brušný popruh. V kokpite bol akurát stevard Nigel Ogden, ktorý ich chcel obslúžiť. „Práve som vychádzal z kokpitu a mal som ešte ruku na kľučke, keď došlo k obrovskej explózii. Doslova mi vyfúklo tie dvere z rúk,“ povedal neskôr Ogden.

„Pomyslel som si: Bože môj, vybuchla bomba!“ dodal. No keď sa otočil, uvidel, ako predné čelné sklo z lietadla zmizlo a kapitán trčal von. „Videl som len jeho nohy,“ spomínal na moment, keď sa do kabíny dostal ľadový vzduch a lietadlo sa začalo rútiť smerom k zemi. Jednu z najneuveriteľnejších katastrof pritom zavinila nepresnosť servisného technika.

Vložený príspevok z Facebooku: https://www.facebook.com/briantassie/posts/pfbid0932e8jKpcTcLJeRNdiVjkx3ttzKJx2Hw7vWUz9bEy6PZuAqmVxnfCY6WWF2w6za1l

Lietadlo dvakrát skontrolovali

Obrovské 43-tonové lietadlo BAC 1-11 prezývali džíp neba, pretože bolo spoľahlivé a nenáročné na údržbu. Pred štartom prešiel skúsený kapitán Lancester všetky záznamy o opravách lietadla, ktoré boli vykonané deň predtým. „Údržba zapísala iba bežné servisné prehliadky. A tiež nám dali nové čelné sklo,“ informoval svojho nového kolegu. Tim, ktorý za svoju 21-ročnú kariéru nalietal viac ako 11-tisíc hodín, skontroloval lietadlo dvakrát, pričom nevykazovalo žiadne technické problémy.

O 8:20 ráno vzlietli z Birminghamu bez jediného problému. „Letuška nám všetko názorne predvádzala, ale skoro nikto jej nevenoval pozornosť. Nejaký muž predo mnou si znudene čítal noviny. Všetci už leteli toľkokrát, tak o čo išlo?“ spomína Stephanie, jedna z cestujúcich.

Vložený príspevok z Facebooku: https://www.facebook.com/photo/?fbid=900590756680198&set=gm.994723817218460

Úroveň turbulencií bola normálna a lietadlo pomaly stúpalo, aby nabralo potrebnú výšku. Dve minúty po štarte si kapitáni povolili ramenné popruhy a kapitán Tim si rozopol aj ten okolo pása, aby sa ponaťahoval. Ďalších 11 minút sa v kokpite nedialo nič neobvyklé. Piloti si objednali čaj, zatiaľ čo autopilot sa staral o stúpanie do výšky 7000 metrov. Takúto výšku však lietadlo nedosiahlo. Vo výške piatich kilometrov sa v kabíne ozvala obrovská rána.

Polovica tela mimo kokpitu

Čelné sklo z kapitánovej strany vyletelo z rámu a do kokpitu sa dostala hustá biela hmla. Kapitána Lancastera vyhodilo z kokpitu a v lietadle mu zostali iba nohy. Okrídlený stroj sa rútil rýchlosťou takmer 650 kilometrov za hodinu cez jednu z najviac vyťažených oblôh na svete.

Článok pokračuje na ďalšej strane...

Časť 1 / 5

Už ste čítali?

Barborka Palušová. / Jedna z posledných fotiek celej rodiny.

Namiesto stužkovej jej pripravovali pohreb. Barborka si nestihla splniť veľký sen, no darovala život

Počas svojho krátkeho života bola anjelik, ktorý všade rozdával…

List od neznámeho dievčaťa zmenil jeho život. Slovák Marián sa vo Vietname zaľúbil a našiel cestu ku káve

Mal som asi naivnú predstavu, že ľudia, čo robia s kávou, sú bohatí, spomína…

Fotograf Miroslav Ondruš a jeho snímka, ktorá ohúrila verejnosť.

Lesník Miroslav Ondruš stál zoči-voči bojujúcim medveďom: Keď odišli, zachvátila ma poľovnícka triaška

Medvedica zaútočila na medveďa a ten sa dlho spamätával z toho, čo sa vlastne…

Seriálový Juan s milovanou Broňou a ich spoločnou dcérkou / Mario Cimarro v Dobrých novinách a Dobrom rádiu

Nikdy nezabudne, ako na pláži uvidel krásnu Slovenku. Mario Cimarro spoznal Broňu po mnohých omyloch

Pozrela sa na mňa s tými svojimi úžasnými modrými očami, až sa…