Dobré noviny
Lietadlu odpadlo čelné sklo a kapitán z neho trčal ako handrová bábka. Vydesení pasažieri prežili nemožné
Simona Gálová
Simona Gálová

Lietadlu odpadlo čelné sklo a kapitán z neho trčal ako handrová bábka. Vydesení pasažieri prežili nemožné

Rekonštrukcia letu 5390.
Rekonštrukcia letu 5390. — Foto: Reprofoto/Air Disasters, National Geographic

Silný vietor kapitána hádzal zo strany na stranu a v obrovskej výške začal v riedkom vzduchu strácať vedomie.

Atchisonovi sa podarilo to najhladšie možné pristátie. Zložil si slúchadlá z hlavy, všetci cestujúci búrlivo tlieskali a on sa rozplakal. „Spomínam si, ako som zazrela druhého pilota. Nebyť jeho, tak tu dnes nesedím. Odchádzal pomaly po dráhe so zvesenou hlavou. Podopieral ho lekár, držal ho okolo ramien. Neviem, prečo si to pamätám tak presne, ale bolo to tak,“ hovorila jedna z cestujúcich.

Vložený príspevok z Facebooku: https://www.facebook.com/rrgestoriaaeronautica/photos/a.911516168906201/4237388496318935/

Videl zadok lietadla

Ihneď po pristátí obklopili lietadlo záchranári, ktorí neverili vlastným očiam. Pilot Tim, ktorý strávil v ľadovom vzduchu celých 20 minút, bol nažive. Utrpel omrzliny, podliatiny, mal zlomenú ruku, zápästie, palec, ale žil. „Lekári dali Tima do kokpitu a ja som sa za ním šiel pozrieť. Ležal tam, pokrytý krvou a zrazu, na môj úžas, som počul, ako hovorí: ‚Chcem jesť.‘ Len som povedal: ‚Typický pilot!‘ Zavolal som von na ostatných: ‚Je nažive!‘ A potom som si takmer vyplakal oči,“ uviedol neskôr Nigel Ogden, ktorý kapitánovi zachránil život.

Stevard sa po krátkej dovolenke opäť vrátil do práce, no kvôli posttraumatickému stresu odišiel do predčasného dôchodku. Kapitán Tim Lancester sa tiež nenechal nehodou odradiť.

Vložený príspevok z Facebooku: https://www.facebook.com/photo/?fbid=529323275227237&set=a.271580357668198

O päť mesiacov znovu sedel v kokpite a pokračoval v lietaní až do svojho odchodu do dôchodku v roku 2003. Už niekoľko dní po nehode si začal spomínať na to, čo sa vlastne stalo. „Zreteľne si vybavujem, ako ma to ťahalo hore. Od tej chvíle prebiehalo všetko úplne neskutočne,“ rozpamätával sa na boj o holý život.

Vložený príspevok z Facebooku: https://www.facebook.com/andrewsdayinhistory/photos/a.966767883333949/1223501537660581/

„Bol som síce mimo kabíny, ale najhoršie na tom bolo, že som v tom vetre nemohol dýchať. Potom som sa zviezol na stranu, videl som zadok lietadla a konečne sa mohol nadýchnuť. Spomínam si, že som ešte zazrel chvost lietadla a motory. Ale čo bolo ďalej, na to si vôbec nepamätám,“ priznal kapitán Tim.

Chybné skrutky

Vyšetrovatelia incidentu zistili, že do čelného okna nenabúral vták, ani nešlo o konštrukčnú chybu. Čelné sklo bolo pri jednej zo servisných prehliadok zle priskrutkované – údržbár v časovej tiesni použil kratšie skrutky a sklo namontoval chybne zvnútra, hoci ho mal primontovať zvonku.

Článok pokračuje na ďalšej strane...

Časť 4 / 5

Už ste čítali?

Barborka Palušová. / Jedna z posledných fotiek celej rodiny.

Namiesto stužkovej jej pripravovali pohreb. Barborka si nestihla splniť veľký sen, no darovala život

Počas svojho krátkeho života bola anjelik, ktorý všade rozdával…

List od neznámeho dievčaťa zmenil jeho život. Slovák Marián sa vo Vietname zaľúbil a našiel cestu ku káve

Mal som asi naivnú predstavu, že ľudia, čo robia s kávou, sú bohatí, spomína…

Fotograf Miroslav Ondruš a jeho snímka, ktorá ohúrila verejnosť.

Lesník Miroslav Ondruš stál zoči-voči bojujúcim medveďom: Keď odišli, zachvátila ma poľovnícka triaška

Medvedica zaútočila na medveďa a ten sa dlho spamätával z toho, čo sa vlastne…

Seriálový Juan s milovanou Broňou a ich spoločnou dcérkou / Mario Cimarro v Dobrých novinách a Dobrom rádiu

Nikdy nezabudne, ako na pláži uvidel krásnu Slovenku. Mario Cimarro spoznal Broňu po mnohých omyloch

Pozrela sa na mňa s tými svojimi úžasnými modrými očami, až sa…